Studentberättelser om att läsa den engelska terminen
Möt studenter som valt att ha en mer internationell inriktning på sina studier och under den tredje terminen läst två av terminens kurser på engelska ihop med internationella studenter.
"Nu har jag vänner från olika länder, vilken grej va?!"

Jag kan börja med att säga att engelska terminen är min favorittermin hittills och jag önskar att vi hade flera sådana terminer.
Anledningen till att jag valde att läsa en termin på engelska är att jag vill arbeta på förskolor utomlands. Tack vare denna termin har jag fått interagera med utbytesstudenter och varit en del av en internationell miljö, vilket har gett mig nya perspektiv och ökad förståelse för olika kulturer och arbetssätt. Som ni hör så har denna erfarenhet haft stor påverkan på mitt karriärval.
Jag önskar att fler engelska terminer erbjuds, eftersom det är inte bara språket som är givande, utan också det kulturella utbytet och den personliga utvecklingen som kommer med att träffa människor från olika delar av världen. Personligen har dessa erfarenheter bidragit till att stärka mina professionella och personliga färdigheter.
Vi hade inte endast roligt på seminarierna med utbytesstudenterna. Vi träffades väldigt mycket privat, gjorde olika aktiviteter och lärde verkligen känna varandra på ett personligt plan. Nu har jag vänner från olika länder, vilken grej va?! Jag rekommenderar verkligen att välja den engelska terminen. Ni får nya vänner, nya insikter och lärorika seminarier och workshops. Ni kommer inte att ångra er!
Tack igen för den engelska terminen, den har betytt väldigt mycket för mig!
Emily
"En rolig och lärorik upplevelse som ger mycket mer än man tror"

Jag valde att läsa den engelska terminen eftersom jag tidigare har läst en fristående matematikkurs på engelska. Jag tyckte att det var spännande att studera i en internationell miljö och ville uppleva det igen. Dessutom gillar jag att träffa klasskamrater från olika länder och få nya perspektiv.
Innan jag började läsa engelskspråkiga kurser var jag orolig för att det skulle vara svårt att läsa kurslitteratur och skriva examinationsuppgifter på engelska. Men det visade sig vara lättare än jag trodde. Min engelska är inte flytande, och under gymnasiet blev jag till och med underkänd på engelskaprov. Trots det klarade jag både kurserna och uppgifterna. Det visar att även om man känner sig osäker på sin engelska, går det att lyckas!
Att studera tillsammans med internationella studenter har varit väldigt givande och roligt. Eftersom många av dem läser andra ämnen eller masterutbildningar, kunde vi komplettera varandras kunskaper i grupparbeten.
Till exempel hade en klasskamrat från Tyskland en bakgrund inom biologi och kunde mycket om vissa ämnen, medan vi som svensktalande hade bättre kännedom om förskolans pedagogik och system. Vi kunde därför hjälpa varandra och lära oss av varandras styrkor. Dessutom har vi fått möjlighet att skapa vänskaper, och kanske kommer vi att besöka varandra i framtiden!
Den här erfarenheten har förberett mig för min framtida yrkesroll som förskollärare. Jag har lärt mig att samarbeta med människor med olika värderingar, bakgrunder och pedagogiska metoder, vilket är en viktig färdighet i förskolan där vi arbetar med både kollegor och vårdnadshavare från olika kulturer. Jag har också tränat på flexibilitet och anpassningsförmåga, vilket gör att jag lättare kan hitta lösningar i en grupp med olika perspektiv. Dessutom har jag utmanat mig själv och vågat kliva utanför min komfortzon – något som är viktigt både för min personliga och professionella utveckling.
Jag rekommenderar verkligen att läsa termin tre på engelska tillsammans med internationella studenter! Det är en rolig och lärorik upplevelse som ger mycket mer än man tror.
Ho Yi
Senast uppdaterad: 9 april 2025
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen