Marie Stark Otterbald tar emot VFU-studenter

Hon är en erfaren förskollärare och VFU-handledare, här delar hon med sig om erfarenheter, utmaningar och fördelarna med handledarutbildningen.

Marie_Stark_Otterblad, Foto_Privat
Förskollärare och VFU-handledare Marie Stark Otterblad, Foto: Privat

Marie Stark Otterblad har varit VFU-handledare i cirka tio år. Rollen var inte självvald från början utan tilldelades och hon upplevde inledningsvis handledarskapet som svårhanterligt på grund av många studenter och bristande samstämmighet på förskolan. 
-    Jag tyckte att det var ganska svårhanterligt tills jag gick VFU-utbildningen och förstod vad det var för någonting.
Nu framhåller hon vikten av en "VFU-kultur" där hela förskolan är involverad och tillgänglig för både studenter, handledare och inte bara de direkt utsedda handledarna.

Handledarutbildningens betydelse

Handledarutbildningen gav Marie Stark Otterblad en förståelse för handledarskapets vikt och hur handledare fungerar som en länk mellan universitet och praktik. Utbildningen hjälpte henne att sätta ord på de utmaningar och förbättringsområden hon tidigare hade svårt att formulera. Den har gjort henne tryggare i sin roll som handledare och har bidragit till en positiv utveckling på förskolan.
Den digitala utbildningen, trots att den var krävande med mycket läsning, var mycket givande. Den skapade kontakter och diskussionsmöjligheter med kollegor från andra kommuner, vilket gav nya idéer och organisationssätt.

Handledarskapets inverkan på egen utveckling

Att handleda studenter motverkar yrkesmässig "blindhet" och rutin. Studenternas frågor och nya kunskaper leder till att man ifrågasätter och tänker vidare kring befintliga metoder och inredning. Det främjar en öppenhet för förändring och att våga prova nya saker i arbetslaget.

Utmaningar i handledarrollen

Största utmaningen är när en student inte kan godkännas. Det kräver att handledaren kan stå för beslutet och argumentera konstruktivt för vad som behöver förändras.
-    Utmaningen tycker jag har varit de där tillfällena där man känner att man inte kan godkänna studenten. Det tycker jag har varit jättesvårt. Men också vikten av att man behöver kunna stå för det och kunna argumentera för det. Vi måste kunna känna att vi vill bli deras kollegor när de är klara och också kunna konstruktivt komma fram till vad som behöver förändras. Nu är det inte så ofta tack och lov.
Stockholms universitets VFU-ansvariga har varit ett stort stöd i sådana situationer, med handlingsplaner och tydliggörande av utvecklingsmål. Hon har aldrig känt sig pressad att godkänna studenter.
Det kan också vara svårigheter med att hitta tider för handledarsamtal och att integrera studenten fullt ut i verksamheten.

Ett extraordinärt minne

Hon berättar om en student som skapade en "magisk" sensorisk upplevelse i ett stort rum med akvarium, ljus, musik och naturmaterial. 
-    Vi hade pratat om att det blev en stress för barnen att producera och konsumera istället för att vara här i nuet och uppleva och så vidare.
Studenten lät barnen utforska tekniker utan direkta instruktioner. Barnen frågade, men vad ska vi göra, vad ska vi måla med? Och studenten svarade; Ja, vad tycker ni?
-    Så de började liksom trevande lite grann, nyfiket närmade sig olika tekniker, började försiktigt att måla på akvariet och hur hela den här stunden var, det var helt magiskt tycker jag. Där fick hon in många av oss på att fortsätta på det viset.
Samma student genomförde en annan aktivitet med färg och barfota barn som slutade i kaos, vilket belyser studenternas lärprocess och handledarens roll att vägleda.
- Det krävs ju också att man har förtroendet för studenterna utan att de får en fast pedagogroll, men att man ändå ska släppa in dem och låta dem vara där och då, och vara med i sådana fall och vägleda, säger Marie Stark Otterblad.

Betydelsen av kontinuitet i VFU

Studenter återvänder oftast till samma förskola under sin utbildning. Detta skapar trygghet för barnen och möjliggör för studenterna att se sin egen utveckling och djupare lära känna barnen och verksamheten.
-    Det har varit spännande att följa studenterna när de kommer tillbaka - från den korta första perioden till den sista perioden. Då är de inte riktigt klara heller, men man får vara delaktig i deras utveckling till färdiga förskollärare.
Marie Stark Otterblad är stolt över att ha varit referens för tidigare studenter.

Det bästa med att vara handledare

-    Du får ny kunskap, fräscha idéer och konstruktiva ifrågasättanden av den egna verksamheten. Att vara delaktig i någons utbildning och att få utbilda sina framtida kollegor. Det ger också en ökad medvetenhet om rollens tyngd och betydelse. Studenterna bidrar med ny energi och inspiration i barngruppen, vilket även uppskattas av föräldrar.

Tips till den som funderar på att bli VFU-handledare

•    Var beredd på att arbeta, kursen kräver engagemang.
•    Man får väldigt mycket tillbaka, blir tryggare i sin profession och i sitt handledarskap.
•    Handledarrollen kan förbättra förskolans strukturer för att möta studenter.
 

Sök bland våra utbildningar

ourEducationsPageLayout

Kurser och program i barn- och ungdomsvetenskap
{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "BUV.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier BUV",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}