NY BOK: Att komma vidare
I boken "Att komma vidare - Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar" undersöker och problematiserar forskare hur de individuella programmen (IM) på gymnasiet fungerar som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete.
Boken riktar sig till studerande på högskolans lärar- och vägledarprogram samt skolledarutbildning, till yrkesverksamma i skolan och till kommunala beslutsfattare och tjänstemän.
Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar.

- Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete?
- Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd?
- Vad gör och anser eleverna?
- Skiljer sig stödet i olika slags kommuner?
I den här boken söker författarna svar på dessa frågor, främst utifrån omfattande fallstudier i grundskolor och introduktionsprogram i sex kommuner. Boken bygger på forskningsprojektet Att komma vidare: Unga utan fullständig grundskola och stödet för att finna framtidsvägar i olika lokala kontexter.
(Beskrivning från förlaget Studentlitteratur)
Författare
Från Institutionen för pedagogik och didaktik medverkar universitetslektor Åsa Sundelin. Hon är programansvarig för studie- och yrkesvägledarprogrammet och ansvarig för den studiegång med inriktning mot Karriärutveckling och vägledning som ges inom Masterprogrammet i pedagogik.

Övriga författare:
Lisbeth Lundahl, professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet; Joakim Lindgren, docent i pedagogik vid Umeå universitet; Per-Åke Rosvall, doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås samt Jonna Linde
Länk till förlagets sida om boken
Relaterad forskning på Institutionen för pedagogik och didaktik
Att komma vidare. Unga på introduktionsprogram och stödet för att finna framtidsvägar
Inkludering och erkännande av nyanlända ungdomar och unga vuxna genom studie- och yrkesvägledning
Länk till tidigare nyhet
Här lyckas flest elever på introduktionsprogram
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023
Sidansvarig: IPD