Alexandra Johanssons avhandling prisas av Högskoleföreningen

Högskoleföreningen i Stockholm har utsett Alexandra Johansson, universitetslektor och jur.dr. i skatterätt vid Stockholms universitet som mottagare till utmärkelsen för mest framstående vetenskapliga prestation inom den Juridiska fakulteten under 2019-2022.

Porträtt på Alexandra och en bild på avhandlingens omslag

Alexandra Johanssons avhandling "Förhållandet mellan intern skattelagstiftning och skatteavtal: särskilt om företräde för interna skatteregler" (2021) handlar om förhållandet mellan skatteavtal och intern skattelagstiftning när de två regelsystemen föreskriver olika beskattningskonsekvenser. Bland annat tas upp om det rådande rättsläget riskerar att skapa möjligheter till skatteflykt, eller kan resultera i att skattskyldigas inkomster blir dubbelbeskattade.

Utdrag ur beslutsformulering:

"Alexandra Johanssons avhandling bidrar på ett stringent och förtjänstfullt sätt till en djupare förståelse för samverkan mellan nationella skatteregler och internationella skatteavtal samt regelsystemens inneboende risker för både dubbelbeskattning och skatteflykt, vilket i förlängningen kan påverka investeringsviljan och den ekonomiska utvecklingen. Avhandlingen har en såväl konstitutionell som folkrättslig utgångspunkt och bidrar på så sätt till rättsvetenskapens utveckling genom att belysa skatterätten utifrån dessa komplexa regelsystem."

Beslutet är taget av Högskoleföreningens styrelse vid sammanträde 17 april 2023. Priset inklusive prissumman om 25 000 kronor kommer att delas ut den 22 november 2023.

Läs mer om avhandlingen på Jures hemsida

Alexandra Johanssons profilsida