Johanna Svensson tilldelas uppsatsstipendium från Foyen Advokatfirma

Foyens uppsatsstipendium i miljörätt har tilldelats Johanna Svensson för sin examensuppsats "Riksintressanta kulturmiljöer och vindkraft – en analys av hur riksintresseregleringen tillämpas i tre domar", skriven vid Stockholms universitet 2023.

Johanna Svensson tog sin juristexamen vid Stockholms universitet 2023 och har tilldelats uppsatsstipendiet för sin uppsats skriven inom miljörätt. Foto: Foyen Advokatfirma

Varje år premierar Foyen Advokatfirma framstående examensarbeten inom rättsområdena entreprenadrätt, miljörätt, fastighetsrätt och offentlig upphandling genom att dela ut ett uppsatsstipendium om 30 000 kronor per område. Stipendiet är avsett att premiera en studerande vid juristutbildningen vid något av Lunds, Stockholms, Uppsalas, Göteborgs, Örebros eller Umeås universitet som skrivit sin avslutande uppsats under aktuellt år.

Johanna Svensson har tilldelats Foyens stipendium inom miljörätt för sin uppsats ”Riksintressanta kulturmiljöer och vindkraft – en analys av hur riksintresseregleringen tillämpas i tre domar". Handledare var Anna Christiernsson, docent och biträdande lektor i miljörätt vid Stockholms universitet.

Motivering

”Författaren behandlar en aktuell fråga inom miljörätten. Att analysera hur riksintresseregleringen tillämpas i tillståndsprövningen av vindkraft är en mycket intressant fråga, särskilt vad gäller påverkan på riksintresset för kulturmiljövård. Författaren har en bra och tydligt beskriven metod, uppsatsen är väl avgränsad och ämnet analyseras på ett strukturerat sätt. Uppsatsen är därtill välskriven och avslutas med motiverade slutsatser.”

Läs uppsatsen i fulltext här

Läs mer om Foyens uppsatsstipendium