Möt alumnen Darin, föredragande jurist vid Kammarrätten

Efter juridikstudierna vid Stockholms universitet så provade Darin Muhieddine på många olika juristroller. Idag arbetar hon som föredragande jurist vid Kammarrätten i Stockholm, med mål om att även i framtiden fortsätta arbeta för rättssäkerheten och bidra till det viktiga samhällsuppdraget som domstolen har.

Porträtt
Darin Muhieddine. Foto: Privat

För- och efternamn: Darin Muhieddine
Ålder: 27 år
Nuvarande arbetsplats: Kammarrätten i Stockholm/Migrationsöverdomstolen
Yrkestitel: Föredragande jurist

Hallå där..

Darin, hur hamnade du där du är idag?

Efter gymnasiet började jag mina juridikstudier på Stockholms universitet. Under studietiden engagerade jag mig i bland annat Gatujuristerna, Asylrättsstudenterna och Röda Korsets Ungdomsförbund. Jag fick då möjlighet att arbeta praktiskt med humanjuridik och förvaltningsrätt – i synnerhet med migrationsrätt. Efter avslutade juridikstudier prövade jag på olika juristroller och började senare att arbeta som notarie på Södertörns tingsrätt, en allmän domstol. Det var ett aktivt val som skulle fungera som en kontrast till förvaltningsrätten som annars präglat mina tidigare val; jag upplevde att det fanns mer att utforska på den allmänna sidan. Erfarenheten från tingsrätten innebar att jag fick praktisk kunskap om hur rättsprocessen fungerar och jag fick möjlighet att arbeta nära domare i en väldigt utvecklande och kontrastrik miljö. Jag inspirerades och fick en djupare förståelse för det samhällsbärande uppdrag som domstolen har.

När tjänsten ”Föredragande jurist på Kammarrätten i Stockholm” annonserades ut såg jag en möjlighet att kombinera min utbildning, den praktiska erfarenheten från domstolsarbetet och de rättsområden jag är intresserad av. Det är denna kombination som har förberett mig för den roll jag har idag och möjliggjort att jag arbetar med de frågor som jag idag arbetar med.

Vad gör du en vanlig dag på jobbet? Berätta om dina arbetsuppgifter.

Det är en stor variation av arbetsuppgifter och måltyper som jag möter under en arbetsdag. I mitt arbete gör jag rättsutredningar, skriver förslag på domar och beslut. Även muntliga inslag med föredragningar och muntliga förhandlingar i tvångsmål ingår. Kammarrätten i Stockholm har även funktion som migrationsöverdomstol och jag arbetar därför en hel del med prejudikatbildning inom migrationsrättens område.

Vad är det bästa med ditt arbete?

Det finns flera aspekter av mitt arbete som jag uppskattar. Jag uppskattar särskilt den stora variationen som finns i arbetsuppgifterna och även möjligheten till kontinuerlig utveckling. Det är en väldigt givande känsla att veta att mitt arbete inte bara stagnerar, utan att jag har möjlighet att växa och bli bättre inom olika rättsområden. Jag uppskattar också att jag varje dag får arbeta med erfarna kollegor - det ger mig möjlighet att lära av deras erfarenheter och dra nytta av deras kunskaper.

Vad är den främsta nyttan du har haft av dina juridikstudier?

Att jag fått en förståelse för den juridiska metoden. Det har hjälpt mig att hantera stora mängder information på ett effektivt sätt för att sedan kunna sålla i informationen, dra slutsatser, fatta beslut och lösa juridiska problem på ett strategiskt och välgrundat sätt.

Hur strategiskt ska man tänka kring val av kurser och arbeten?

Juridiken är mångsidig och det bästa man kan göra är att vara beredd på att utforska olika rättsområden och ta chanser som kan dyka upp. Erfarenheter och möjligheter kan ibland komma från oväntade håll, så var proaktiv och våga prova på nya saker.

Vilket är ditt bästa minne från studietiden?

Mitt bästa minne är utan tvekan de fantastiska relationerna jag skapade med mina vänner under studietiden. Genom att träffas regelbundet för studiekvällar kunde vi inte bara hjälpa varandra genom att diskutera och förstå svåra ämnen, utan det blev även en tid av skratt och trevliga stunder som jag fortfarande bär med mig. Att kunna dela sina tankar, utmaningar och framgångar med människor som förstår och stöttar en är ovärderligt.

Har du nåt tips eller råd till våra studenter på Juristprogrammet?

1. Studierna är centrala för att bygga upp en gedigen kunskapsbas, därför är det viktigt att lägga ned tid på att förstå och bearbeta kursmaterialet.
  2. Sök mentorskap. Att ha en mentor kan vara ovärderligt i karriären. En mentor kan dela med sig av sina egna erfarenheter, skapa nätverk och erbjuda vägledning och råd. Kontakta både äldre studenter och yrkesverksamma inom juridik- och rättssektorn för att få insikt i branschen.
  3. Sök praktik på advokatbyråer, domstolar eller någon organisation! Praktik och arbetslivserfarenhet ger möjlighet att tillämpa teoretiska kunskaper i verkliga situationer och ger förståelse för hur juridik appliceras i praktiken.
  4. Balans mellan studier och praktiskt arbete. Jag vill samtidigt betona att även om det är till stor nytta att ha arbetslivserfarenhet vid sidan av studierna, så är det viktigt att en som student också är försiktig och inte tar på sig för mycket. Sprid ut erfarenhetsinhämtningen över studieåren, precis som kunskapsinhämtningen är utspridd. Det finns en tanke bakom att allt inte behöver ske samtidigt.

Vad tror du att du gör om 5 år?

Jag ser fram emot att fortsätta arbeta inom domstol även om fem år. Mitt mål är att fortsätta arbeta för rättssäkerheten och bidra till det viktiga samhällsuppdraget som domstolen har.