Masterprogram i pedagogik med internationell och jämförande inriktning
Masterprogrammet i pedagogik med internationell och jämförande inriktning är tvärvetenskaplig, internationell och jämförande. Det syftar till att ge bättre förståelse och färdigheter i att analysera inlärnings- och utbildningsfenomen i olika samhällen och kulturer och att ge ett helhetsperspektiv på lärande, undervisning och utbildning.
Masterprogrammet i pedagogik med internationell och jämförande inriktning behandlar de ökade behov och utmaningar som global utbildning står inför utifrån ett brett perspektiv med fokus på följande områden: ett internationellt och jämförande perspektiv, vetenskapsteori, utbildningsplanering, utbildning och utveckling, utbildning och globalisering samt pedagogiska forskningsmetoder. Inom programmets ram skriver studenterna en masteruppsats.
Programmets övergripande mål är att studenterna tillgodogör sig och utökar sina kunskaper och analytiska förmågor kring utbildningspolicy, planering, organisation, reformer och utvärdering i ett internationellt, globalt och jämförande perspektiv som inkluderar ämnesövergripande- och kulturöverskridandeperspektiv samt ett utvecklingsperspektiv. Programmet ges på engelska och omfattar 120 högskolepoäng (120 ECTS) som ges över fyra terminer.
-
Programöversikt
År 1
Termin 1
Internationell och jämförande pedagogik (PEA461)
Vetenskapsteori (PEA462)
Utbildningsplanering i teori och praktik (PEA463)Termin 2
Utbildning och utveckling (PEA466)
Globalisering och utbildning (PEA465)
Introduktion till pedagogiska forskningsmetoder (PEA464)År 2
Termin 3
Valbar kurs, välj en av nedanstående två kurser:
Mänskliga rättigheter och utbildning (PEA470)
Språk och utbildning i ett internationellt perspektiv (PEA472)
Valbar kurs, välj en av nedanstående två kurser:
Utbildning för hållbar utveckling (PEA473)
Utbildningsorganisation och ledarskap (PEA474)Fördjupad metodkurs (PEA467)
Speciallitteratur (PEA468)Termin 4
Examensarbete i pedagogik för masterexamen med internationell och jämförande inriktning (PEA475)
-
Så ansöker du
Admission Requirements and Letter of Intent
1. Have a Teaching degree or Bachelor’s degree within the social sciences or humanities, or its equivalent, corresponding to 180 Swedish higher education credits (equal to 180 ECTS) in undergraduate university studies.
Click here for more information
2. English Level 6 or equivalent
For more information see: English Language Profiency
3. Submit a Letter of Intent. The letter should be written in English (one page maximum) and cover the following points:
- Short description of your former academic/professional training, linking to international and comparative education
- Your expectations of the programme (both on a personal and professional level); and
- If relevant, your research topic ideas for a Master’s thesis.
Please clearly state "Master's Programme in Education with International and Comparative specialisation" at the top of your Letter of Intent. You can address your letter to the "Selection Committee".
Letter of Intent template (14 Kb)
4. Apply and submit all supporting documentation, including the Letter of Intent, to University Admissions.
Application Periods: Autumn 2024
- Non-EU citizens: October 16th, 2023- January 15th, 2024
- EU citizens (and Swedish residents): March 15th-April 15th, 2024
As an EU citizen (or Swedish resident) you can apply for either round.
-
Möt oss
Möt våra forskare
Our researchers. Your teachers
Meet Rebecca Adami, researcher in Human Rights at the Department of Education. She teaches international master's courses on Human Rights and Education at Stockholm University.
Möt våra alumner
Kyoko, International and Comparative Education
Thinking about a Master's in International and Comparative Education?
Hi! My name is Kyoko and I am from Japan. I studied the Master's Programme International and Comparative Education at Stockholm University.
-
Kontakt
Programansvarig
Susanne Kreitz-Sandberg
E-post: susanne.kreitz-sandberg@edu.su.seKursadministration och frågor om antagning