Fritidshemmens roll och framtid

Anneli Hippinen Ahlgren. Fotograf: Niklas Björling.
Anneli Hippinen Ahlgren. Fotograf: Niklas Björling.

Anneli Hippinen Ahlgren, universitetsadjunkt vid BUV, fokuserade i sin avhandling på fritidslärares roll och deras interaktion med barnen.

Anneli Hippinen Ahlgrens forskning lyfter fram den växande betydelsen av fritidshemmen, där fokus ligger på att möta barnens behov och intressen.

Under de senaste tio åren har fritidshemmets roll genomgått betydande förändringar. Bland annat integrerades fritidshemmen i skollagen 2011 och fick en egen utbildning inom grundlärarprogrammet. Legitimationen kräver nu att lärare på fritidshem ska vara legitimerade för att undervisa där.

Denna förändring har inneburit en betydande omstrukturering och tydliggörande av riktlinjer för undervisning på fritidshemmen. Ahlgrens forskning fokuserar på det didaktiska perspektivet inom fritidshemmens verksamhet och hur lärare interagerar med barnen för att främja lärande.

Balansen mellan lek och lärande är central. Fritidshemmet erbjuder valbara aktiviteter, men lärarna stöttar även barnens egna initiativ genom korta undervisningssituationer. Detta skapar en pedagogisk tanke bakom verksamheten och främjar lärande baserat på barnens intressen.

För att vara en effektiv grundlärare inom fritidshem är en balans mellan teori och praktik avgörande. Utbildningen bör erbjuda djupgående kunskaper om undervisning och ämnen, vilket möjliggör en reflekterande och nyanserad praktik för läraren.

Mer om Anneli Hippinen Ahlgren.

Licentiatavhandling: Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn (ladda ned från DiVA).

Sök bland våra utbildningar