Seminarieserie utbildning och migration
Seminarium
Datum: tisdag 6 maj 2025
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: Frescativägen 54, rum 2411 eller online via Zoom
Vid detta vårseminarium presenterar Nubin Ciziri och Isabella Strömberg sina nya doktorsavhandlingar
Nubin Ciziri:
"Familjer i (des)integration: Flyktningars sociala historier och deras möte med utbildning i Sverige"
Avhandlingen undersöker i vilken omfattning flyktingfamiljers sociala historia och nuvarande omständigheter formar deras erfarenheter av och reaktioner på statligt styrda integrationsprocesser i Sverige.
Genom att blottlägga flyktingars heterogenitet, bortom den gängse bilden av flyktingar som en homogen grupp, betonar hon kontinuiteten i deras förflutna och utforskar ytterligare deras handlingsutrymme inom ramarna för deras nuvarande begränsningar. Honv visar att flyktingar i hög grad påverkas av sina tidigare erfarenheter, vilket dock inte förminskar betydelsen av de rådande villkoren i Sverige.
Isabella Strömberg:
"Uppbrott, avbrott, omstart En etnografisk studie av disruptivitet i en svensk grundskola"
Förändring präglar dagens skola – nationella reformer införs, pedagogiska metoder utvecklas och organisationer anpassas för att möta nya krav. Men vad händer när förändringarna aldrig får sätta sig? När skolreformer, kommunala satsningar och personalomsättning avlöser varandra i en takt som gör omställning till vardag och stabilitet till undantag? När strukturer, relationer och arbetssätt ständigt måste omförhandlas, anpassas och byggas upp på nytt?
I avhandlingen "Uppbrott, avbrott, omstart" undersöker socialantropologen Isabella Strömberg hur denna ständiga omvandling formar skolmiljön i en kommunal grundskola. Genom två års etnografiskt fältarbete har hon följt vardagen för elever och skolpersonal i årskurs 9 – från klassrum och personalrum till fritidsgårdar och feriejobb – för att förstå hur de navigerar en skola där långsiktig stabilitet ständigt bryts av nya initiativ, organisatoriska omställningar och oförutsedda avbrott.
Avhandlingen introducerar begreppet disruptivitet – ett tillstånd där skolan präglas av återkommande förändringscykler som aldrig hinner landa innan nästa process tar vid. Hur påverkar det elevernas skolgång? Hur hanterar lärarna en arbetsmiljö där förutsättningarna ständigt skiftar? Och vad händer med skolans roll i samhället när kontinuitet blir en bristvara?
Delta via Zoom
https://stockholmuniversity.zoom.us/j/4087375260
Avhandlingar i fulltext
Om seminarieserien
Seminarieserien arrangeras av arbetsgruppen Utbildning & Migration vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Alla intresserade forskare är välkomna att delta i seminariepresentationer och diskussioner. Läs mer om seminarieserien på vår engelska sida: Education & Migration Seminar Series (EMSS)
Kontakt:
Senast uppdaterad: 23 april 2025
Sidansvarig: IPD