Åsa Örnberg har förordnats som särskild ledamot i mål om laglighetsprövning

Domarnämnden har förordnat jur.dr Åsa Örnberg, universitetslektor i offentlig rätt, som särskild ledamot i mål om laglighetsprövning vid Förvaltningsrätten i Stockholm fr.o.m. den 1 januari 2023.

Bild på Förvaltningsrätten i Stockholm
Förvaltningsrätten i Stockholm finns på Tegeluddsvägen 1 på Gärdet i Stockholm. Den är en av landets 17 förvaltningsdomstolar. Foto: Carl Johan Erikson / Sveriges Domstolar

Laglighetsprövning är ett överklagande enligt svenska kommunallagens kapitel 13. Enligt denna har varje medlem i en svensk kommun eller en region rätt att överklaga ett allmänt beslut från kommunen eller regionen, om man till exempel anser att kommunen/regionen har gjort ett formellt fel eller överskridit sina befogenheter. Ett sådant överklagande sker till förvaltningsrätten, vars främsta uppgift är att att avgöra om en myndighet har följt lagen eller inte när de fattade det aktuella beslutet.

Då en begäran om laglighetsprövning kommer in och blir ett mål så går en av domstolens jurister igenom de skriftliga underlagen och förbereder ett förslag till avgörande. Ärendet avgörs därefter av en eller tre domare som tar del av allt som förberetts. Om rätten består av tre domare är en juridiskt utbildad och två är så kallade särskilda ledamöter som har god kännedom om kommunala förhållanden.

Jag är hedrad och ser verkligen fram emot uppdraget!

Åsa Örnberg, universitetslektor i offentlig rätt

Åsa Örnberg är universitetslektor i offentlig rätt vid juridiska institutionen, Stockholms universitet. Här disputerade hon år 2014 på avhandlingen "Kommunal verksamhet genom privaträttsliga subjekt". Sedan år 2017 är Åsa kursföreståndare för Förvaltningsrätt med förvaltningsprocessrätt, vilken är en grundkurs på 21 hp och ges inom ramen för juristprogrammet vid Stockholms universitet.

Åsa Örnberg

Åsa undervisar främst inom kommunalrätt, offentlighet- och sekretess samt allmän förvaltningsrätt vid såväl universitetet som vid olika myndigheter. Hon har en bred forskningsinriktning, som förutom kommunalrätt även omfattar till exempel skoljuridik. Under doktorandtiden arbetade hon en period vid enheten för kommunal lagstiftning på finansdepartementet.

Förordnandet som särskild ledamot i mål om laglighetsprövning vid Förvaltningsrätten i Stockholm gäller från och med den 1 januari 2023 till och med den 31 december 2025.

Kontaktuppgifter till Åsa Örnberg