Ny bok om regeringsformen

Antologin ”Constitutional Law in the Scandinavian Countries - A tribute to the Instrument of Government 1974-2024” är volym 70 i bokserien Scandinavian Studies in Law som utges av Stockholm Institute for Scandinavian Law vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet.

Detaljbild på riksdagshuset med sverigeflagga i förgrunden
Foto: Johan Bjurer / Mostphotos

När den svenska regeringsformen antogs 1974, rådde folkets suveränitet och ett starkt parlament (Riksdagen). Domstolarna spelade en underordnad roll, individuella rättigheter var mindre framträdande, och konstitutionella fall avgjordes sällan. Femtio år senare har Sverige gått från en funktionell uppdelning till en faktisk maktdelning. Folkets suveränitet är fortfarande djupt rotad, men den har fått en annan betydelse till följd av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen (EU). Därför reformerades regeringsformen 2010, vilket stärkte de svenska domstolarnas ställning. Betydelsen av individuella rättigheter har också ökat som en följd av Sveriges EU-medlemskap, inkorporeringen av Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna i svensk lagstiftning och utvidgningen av regeringsformen 2 kap om grundläggande fri- och rättigheter.

Denna volym är ett samarbete mellan svenska och nordiska forskare för att fira regeringsformens jubileum. Den senaste tidens händelser, präglade av pandemier, terrorhot och repressiv lagstiftning för att hantera grov brottslighet, visar att konstitutionella frågor är mer aktuella än någonsin.

Flera medverkande från Juridicum

Redaktör för denna volym är professor Karin Åhman, Stockholms universitet. Huvudredaktör för bokserien Scandinavian Studies in Law är Lydia Lundstedt, universitetslektor i internationell privaträtt. Från Juridicum medverkar även följande forskare med kapitel:

• Jaan Paju, docent i Europarätt, med kapitlet "Easy Come, Easy Go? - The Government Commissions of Inquiry as a Possible Additional Ex-ante Guarantor of Constitutional Compliance"
  • Carl Lebeck, jur.dr i offentlig rätt, med kapitlet "Constitutional Limits on Restrictions of Fundamental Rights: From legislative discretion to judicial balancing"
  • Andreas Knutsson, doktorand i rättshistoria, med kapitlet "A Legal Historical Approach to the Rules on the Distribution of Legislative Competence and the Question of Private or Public"
  • Claes Granmar, docent i Europarätt, med kapitlet "Europeanisation"

Se förordet och innehållsförteckningen här

Om Scandinavian Studies in Law

Stockholm Institute for Scandinavian Law grundades 1956 med målet att sprida kunskap om skandinavisk rätt och rättsteori utomlands. För att uppnå detta mål publicerar institutet Scandinavian Studies in Law (Sc.St.L.), som är en bokserie med artiklar av skandinaviska akademiker och rättsexperter.

Varje volym av Sc.St.L fokuserar på ett specifikt rättsligt ämne och de flesta av artiklarna har aldrig tidigare publicerats.

www.scandinavianlaw.se