Att leda för likvärdighet: Forskarunderstödd skolutecklingssamverkan och expansivt lärande
Seminarium
Datum:måndag 17 november 2025
Tid:13.15 – 14.45
Plats:On line via Zoom (se länk nedan)
I detta högre seminarium gästas vi av Åsa Hirsh, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon berättar om långsiktig forskarunderstödd skolutvecklingssamverkan i Göteborg, med fokus på rektors- och huvudmannaarbete i socioekonomiskt utmanande kontexter.
Åsa Hirsh. Foto: Privat.
Åsa Hirsh är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning riktas mot pedagogisk bedömning, lärares formativa klassrumsarbete och ledning av skolutvecklande processer. Hon har i många år arbetat nära lärare och skolledare i samverkansprojekt med fokus på att utveckla undervisning och skola.
I seminariet tar Åsa sin utgångspunkt i en nätverkssamverkan mellan forskare på universitetet, grundskolerektorer som verkar i områden med omfattande socioekonomiska utmaningar och huvudmän. Samverkan i nätverket har pågått sedan 2020 och haft fokus på att förstå och adressera kontextrelaterade utmaningar på skolor som ställer särskilda krav på ledning och undervisningsutveckling.
Arbetet i nätverket bygger på verksamhetsteoretiska principer och präglas av kollektivt kunskapande, analys och förändringsarbete. Centrala begrepp är expansivt lärande, transformativ agency by double stimulation, samverkande verksamhetssystem och formativa interventioner.
Genom nätverkets kontinuerliga träffar och gemensamma analyser har ny kunskap vuxit fram, dokumenterad i vetenskapliga artiklar, bokkapitel och antologin Leda för likvärdighet. Samtidigt har erfarenheterna omsatts i formativa interventioner i praktiken. I seminariet belyser hon hur verksamhetsteoretiska angreppssätt kan bidra till hållbar skolutveckling.