Forsknings- och utvecklingsdesign där hela styrkedjan deltar för att utveckla skola och förskola
Seminarium
Datum:måndag 8 december 2025
Tid:13.15 – 14.45
Plats:Online via Zoom, se länk nedan
Vid detta ”Högre Seminariet om Skolutveckling” gästas vi av Cecilia Caiman, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid SU. Hon presenterar två FoU-projekt där hela styrkedjan deltar för att utveckla ledarskap och undervisning för hållbarhet – i didaktikens tjänst.
Cecilia Caiman. Foto: Privat.
Cecilia Caiman berättar om sina två pågående kommunfinansierade forsknings- och utvecklingsprojekt i skola och förskola. Projektens övergripande syfte är att utveckla rektors ledarskap och undervisning för hållbarhet där inkludering, vidgad kommunikation, digital kompetens och estetiska processer ingår. Presentationen kommer visa hur samverkan för undervisningsutveckling designats där såväl förtjänster som utmaningar kommer lyftas fram i ljuset.
Att driva utvecklings- och forskningsprojekt där hela styrkedjan ingår ställer en mängd krav på samtliga deltagare. Komplexa frågor om rollfördelning, legitimitet, syften, ägandeskap och de olika professionernas erkännande av expertis är frågor som återkommande och ihållande behöver adresseras och förhandlas – en empirisk lärdom från projekten så här långt.
Vidare kommer presentationen att belysa hur forskarna experimenterar med olika sätt att synliggöra och utveckla både rektorers och lärares professionskunnande. Arbetet mynnar ut i två kunskapsprodukter: a) undervisningsexempel och b) ledarskapsmodell för hållbarhet och didaktisk modell för hållbarhet skapas för professionerna att ta vidare i nya sammanhang.
Vissa teoretiska och metodologiska aspekter kommer flätas in i presentationen där "lärande i handling", John Deweys empiriska metod och "de ungas röst i det offentliga rummet" får särskild betydelse i de olika nätverk för undervisningsutveckling vi arbetar i.