Internt: Uppfattningar och verklighet – svenska lärarstudenters engelska uttal
Seminarium
Datum: torsdag 13 november 2025
Tid: 14.00 – 15.30
Plats: P402 (Svend Pedersen) och Zoom (länk finns nedan)
Trots att läroplanen inte förespråkar någon särskild variant av engelska visar Mara Haslams nya studie att svenska lärarstudenter fortfarande uppfattar brittisk och amerikansk engelska som de mest korrekta. Studien undersöker deras attityder, uttal samt bakgrunden till dessa uppfattningar.
Även om den svenska läroplanen sedan 1994 inte ger några rekommendationer om vilka varianter av engelska elever bör använda, verkar svenska lärarstudenter fortfarande ha starka uppfattningar om att brittisk och amerikansk engelska är de enda “korrekta” varianterna, och att det är viktigt att vara konsekvent i sitt uttal.
Ingenting av detta överensstämmer med fältets tydliga inriktning mot begriplighet (intelligibility) snarare än att efterlikna infödda talare. Varifrån kommer då dessa uppfattningar? Har lärarstudenter ärvt dem från sina tidigare lärare?
Studien undersöker svenska lärarstudenters attityder till engelskt uttal, varifrån dessa attityder upplevs komma, samt deras faktiska uttal. Datamaterialet består av en enkät och akustiska analyser av tre vokalkategorier.
Enkätsvaren visar att dessa uppfattningar fortfarande är starkt närvarande bland studenterna, men att de i låg grad anser att de har fått dem från sina lärare. De akustiska resultaten visar samtidigt att studenternas självupplevda uttal inte alltid stämmer överens med det faktiska uttalet – på flera intressanta sätt. Studien avslutas med en diskussion om implikationer och möjliga riktningar för framtida forskning.
Mara Haslams forskning är inriktad mot andraspråksfonologi, bland annat om tydligheten av English as a Lingua Franca och effekter av ortografi vid inlärning av andraspråksfonologi.
Om du har frågor, kontakta gärna:
- Mara Haslam: mara.haslam@su.se
- BethAnne Paulsrud: bethanne.paulsrud@su.se
Delta via Zoom
Senast uppdaterad: 6 november 2025
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik