Konstbaserade ingångar till litteraturundervisning – från kvalitativ till postkvalitativ forskning
Föreläsning
Datum:torsdag 12 juni 2025
Tid:14.00 – 15.30
Plats:Sal E262, Svante Arrhenius väg 20 A
Välkommen till en inspirerande gästföreläsning med Heidi Höglund, forskare och lärarutbildare vid Åbo Akademi! Hon delar insikter och erfarenheter om konstbaserade ingångar till litteraturundervisning, med fokus på både forskning, undervisning och sin egen roll som forskare.
Heidi Höglund. Foto: Privat.
Vad händer när andra konstformer, som filmskapande och dans, integreras i litteraturundervisningen? I sin föreläsning utgår Heidi Höglund från denna fråga och delar exempel från sin forskning om konstbaserade ingångar till litteraturundervisning.
Föreläsningen knyter an till en återkommande frågeställning inom litteraturdidaktik: relationen och den eventuella spänningen mellan analytiska och erfarenhetsbaserade angreppssätt. Dessutom berörs det vetenskapsteoretiska skifte som hennes forskning har genomgått – från en kvalitativ till en postkvalitativ ansats.
Kort beskrivning av föreläsaren
Heidi Höglund, PeD, är äldre universitetslektor i svenska och litteratur med didaktisk inriktning och docent i litteraturdidaktik vid Åbo Akademi, Finland. Hennes forskning fokuserar på litteraturdidaktik och litteraturundervisning, med särskilt intresse för konstbaserade ingångar, poesididaktik och litteraturundervisningens villkor. Hon har även studerat performativa engagemang med bilderböcker i undervisning för ungdomar.