Skola i omvandling(ar) – Reformer, rum och relationer i en disruptiv skolmiljö
Seminarium
Datum:måndag 22 september 2025
Tid:13.15 – 14.45
Plats:Online via Zoom, se länk nedan
I detta "Högre seminarium om skolutveckling" gästas vi av Isabella Strömberg, fil.dr i socialantropologi. Hon berättar om sin avhandling där hon undersöker en skola i ständig förändring. Fokus ligger på reformer, satsningar, hög personalomsättning och återkommande organisationsförändringar.
Isabella Strömberg. Foto: Privat.
Isabella Strömberg, fil.dr i socialantropologi, Stockholms universitet, presenterar sin avhandling som bygger på två års etnografiskt fältarbete vid Nya Tallskolan i stadsdelen Tallskog. I fokus står frågan om vad som händer med en skola som är i ständig omvandling – genom nationella reformer, lokala satsningar och insatser, hög personalomsättning och återkommande organisationsförändringar.
För att analysera denna dynamik introducerar Strömberg begreppet ”disruptivitet” som analytiskt verktyg. Begreppet fångar det tillstånd som uppstår när förändringsprocesser på olika nivåer vävs samman och skapar cykler av uppbrott, avbrott och omstart – där stabilitet och långsiktighet ständigt skjuts på framtiden.
Studien visar hur detta tillstånd av disruptivitet präglar skolans vardag och relationer; i skolmiljön och undervisningen, mellan elever och lärare, inom personalgruppen och i mötet med det omgivande lokalsamhället. Avhandlingen lyfter hur välmenande reformer och satsningar ofta bärs av starka förhoppningar om positiv förändring, men samtidigt skapar frustration och uppgivenhet när resultaten uteblir eller får oavsiktliga effekter.
Genom att följa elevernas sista år i grundskolan och lärarnas arbete i en miljö där omställning blivit ett permanent villkor, belyser Isabella hur dessa spänningar påverkar undervisning, tillit och gemenskap.