Skolor i konkurrens – (il)legitima aktörer, utbildningserbjudanden, och konsumenter
Seminarium
Datum:måndag 20 oktober 2025
Tid:13.15 – 14.45
Plats:Online via Zoom, se länk nedan
Under detta ”Högre Seminariet om Skolutveckling” gästas vi av Jakob Westergren, fil.dr. i företagsekonomi och postdoktor i kulturpolitik. Jakob berättar om sin avhandling i vilken han problematiserar förgivettagna idéer om skolkonkurrens. I stället presenteras konkurrens som en (il)legitimitetskamp.
Jakob Westergren. Foto: Privat.
Jakob Westergren är fil.dr. i företagsekonomi vid Uppsala universitet och postdoktor i kulturpolitik vid Köpenhamns Universitet. Under seminariet presenterar han sin avhandling i vilken han anlägger organisationsteoretiska och ekonomisksociologiska perspektiv på konkurrens som styrmedel i skolan.
Studien utgår från frågorna:
1) hur blir skolor konkurrerande aktörer, samt
2) hur skapar skolor konkurrenskraftiga utbildningserbjudanden?
Dessa frågor besvaras genom fyra empiriska delstudier där han undersöker två skolmarknader och två olika skolaktörer.
I stället för att utgå från att konkurrens kan uppstå som något förgivettaget tillstånd mellan skolor, så anläggs diverse perspektiv för att föra fram argumentet att konkurrens huvudsakligen ska förstås som en legitimitetskamp i vilken offentliga skolor har svårt att hävda sig som konkurrenter; privata skolor har svårt att hävda sig som skolor; och elever har svårt att hävda sig som konsumenter.
Avhandlingen visar hur detta utspelar sig genom lärares missnöje och förvirring, utbildningserbjudanden som uppmanar till elevers självförverkligande, och underminerandet av kunskapsläget om skolan.