Anna Danielsson och Maria Andrée inbjudna till seminarium om regeringens STEM-strategi
Den 24 mars höll IVA ett seminarium för att presentera regeringens STEM-strategi, om hur skola och forskning kan samverka för att öka intresset för teknik och naturvetenskap i grundskolan. Anna och Maria var inbjudna för att lyfta frågor om hur undervisningen kan utformas för att engagera fler.
Från vänster: Anna Danielsson, Maria Andrée och Pernilla Nilsson (Vetenskapsrådet). Foto: Privat.
Kunskap inom STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) är grundläggande för kritiskt tänkande, innovation och utveckling inom både skola och högre utbildning. Trots detta minskar intresset bland elever, och svenska resultat i internationella jämförelser är inte i topp. Grundskolan spelar en nyckelroll i att väcka intresse, medan gymnasiet vidareutvecklar kunskaper inom teknik, matematik och naturvetenskap. För att säkra framtidens kompetens krävs insatser som stärker elevers attityder och prestationer inom STEM.
Mot denna bakgrund samlade seminariet forskare, beslutsfattare och experter för att diskutera hur den ämnesdidaktiska forskningen kan bidra till STEM-strategin och stärka svensk utbildning och forskning på lång sikt. Seminariet samarrangeras av Vetenskapsrådet, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Kungliga Vetenskapsakademien (KVA).
– Det är verkligen inspirerande att se det stora engagemanget för de här frågorna, säger Maria Andrée och Anna Danielsson. Seminariet var fullbokat med 170 deltagare på plats, och hela 250 personer via Zoom – ett tydligt tecken på hur viktigt detta ämne är.
– Det var fantastiskt att få vara en del av ett sammanhang där ämnesdidaktikens avgörande roll för att förverkliga STEM-strategin verkligen lyftes fram och diskuterades på djupet.