En svag ökning av studenter på IÄD i höst

I september startade en ny termin. För att ge en så rättvis bild som möjligt av hur många som börjar hos oss redovisar vi antalet registrerade studenter på lärarprogrammen. Dessa siffror bör ligga tämligen nära det faktiska antalet som påbörjar utbildningarna. Resultaten framgår i tabellerna nedan.

 

Grundlärarprogrammet

Inriktning HT25 HT24
Inriktning F–3 150 142 (35 avbrott)
Inriktning 4–6 83 85 (22 avbrott)
Totalt 233 227 (57 avbrott)
 

Ämneslärarprogrammet – Gymnasiet och 7–9

Förstaämne HT25 HT24
Engelska, spanska, svenska eller svenska som andraspråk 135 130 (37 avbrott)
Geografi eller samhällskunskap 63 47 (8 avbrott)
Historia eller religionskunskap 62 45 (6 avbrott)
Totalt 260 222 (51 avbrott)
 

KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning)

Inriktning HT25 HT24
KPU 90 hp, alla ämnen 71 58 (12 avbrott)
KPU 60 hp (franska, spanska eller tyska) 4 Fanns inte HT24
Totalt 75 58 (12 avbrott)
 

Totalt antal studenter på IÄD

Det närmaste vi kan komma ett svar på frågan om hur många studenter vi totalt har på IÄD är att titta på antalet registreringar på alla våra kurser, både fristående och inom lärarprogrammen. Då inkuderas både studenter som är nyantagna och sådana som sedan tidigare studerar hos oss.

Siffrorna gäller registreringar på IÄD:s kurser så som det såg ut den 15 september 2025, alltså två veckor in på terminen. Observera dock att det kan finnas en viss felmarginal här eftersom en student kan vara registrerad på flera kurser samtidigt. Dessutom räknas antagligen inte nyantagna ämneslärarstudenter med, eftersom de läser kurser på andra institutioner den första terminen.

Utbildning  
Programkurser (lärarprogrammen) 2 428
Fristående kurser (inkl. magister/master)    837
Totalt antal registreringar 3 265

 

 

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "amnesdidaktik.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Ämnesdidaktik",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}