Flera IÄD-forskare inblandade i arbetet med underlag till de nya kursplanerna i grundskolan
I mitten av oktober levererade IÄD sitt underlag till Skolverket i biologi, kemi, samhällskunskap och geografi som en del av arbetet med den nya läroplanen för grundskolan. Efter hårt arbete känns det skönt att äntligen vara i mål!
Arbetet med underlaget har handlat om att ta fram ämnesspecifika instruktioner – ett kunskapsunderlag som ska ge stöd i utvecklingen av kursplaner. Målet har varit att ge råd om hur ämnenas syfte och progression kan bli tydligare samt ge en beskrivning av undervisningsstrategier grundade i forskning och beprövad erfarenhet.
”Det känns fantastiskt att äntligen vara i mål”, säger Lotta Dessen Jankell som varit huvudskribent i geografi. Johan Sandahl, som ansvarat för samhällskunskapen, instämmer. ”Det har varit svårt och utmanande, men också en intressant uppgift”.
Underlaget är nu levererat till Skolverket och publicerat på deras webbplats. Skolverket ansvarar också för det fortsatta arbetet med att ta fram förslag på nya kursplaner.
Deltagare i arbetsgrupperna
- Geografi
Lotta Dessen Jankell har varit huvudskribent tillsammans med Gabriel Bladh och Sofie Nilsson (Karlstads universitet) och David Örbring (Malmö universitet). - Samhällskunskap
Johan Sandahl har varit huvudförfattare med hjälp av den samhällskunskapsdidaktiska forskargruppen bestående av Mattias Björklund, Ann-Sofie Jägerskog, Maja Torres Madzar, Linna Sjöblom och Jenny Rosengren från IÄD samt Niclas Modig, Martin Jakobsson och Roger Olsson (Karlstads universitet) och Malin Tväråna och Bodil Kåks (Uppsala universitet). - Biologi
Karim Hamza har lett gruppen tillsammans med Lotta Billing (IÄD) och Peter Rejhed (Kungsholmens grundskola).
Senast uppdaterad: 28 oktober 2025
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik