Inspirerande och engagerande vid ULF Huvudstadsnodens forskningskonferens för skolledare

Den 12 november samlade Huvudstadsnoden inom ULF – Utbildning, Lärande och Forskning – skolledare för sin första forskningskonferens riktad till målgruppen. Deltagarna visade stort engagemang och nyfikenhet på forskningens möjligheter att stärka skol- och undervisningutveckling.

Forskningskonferensen var den första i en rad aktiviteter som ULF Huvudstadsnoden planerar under hösten. Just nu ligger fokus på att vidareutveckla befintliga mötesplatser och skapa nya forum för idégenerering och kunskapsspridning för praktiknära forskning i samverkan.

Syftet med konferensen var att informera om det arbete som bedrivs inom ULF Huvudstadsnoden. Syftet var också att ge rektorer och skolchefer möjlighet att ta del av aktuell, praktiknära och forskningsbaserad kunskap som kan stödja utvecklingen av skolans verksamhet på vetenskaplig grund.

Niclas Westin. Foto: Privat.
 

Hur ser du på skolledarnas roll i praktiknära forskning? 

– Skolledare har en helt central och avgörande roll i utvecklingen av skolans verksamhet och bör i större grad än idag få möjligheter att bidra till att utveckla skolledarnas professionella kunskapsbas genom deltagande i praktiknära forskning, säger Niclas Westin, ordförande i Huvudstadsnodens ledningsgrupp. Det är viktigt att praktikens frågor får ta plats i forskningen och att skolledare är delaktiga i kunskapsproduktionen.

– ULF-arbetet har stor potential framöver, men för att kunna bidra på bästa sätt behöver arbetet i skolan utvecklas så att lärare och skolledare hittar former för att använda sig av forskningsbaserad kunskap. Kunskapen måste efterfrågas, prövas och omsättas i handling för att komma till nytta – annars är arbetet förgäves, menar Niclas.

För att sätta syftet med konferensen i ett vidare perspektiv lyfter Sebastian Björnhammer, nationell ULF-samordnare, hur konferensen knyter an till ULF:s övergripande ambition att ta ett gemensamt ansvar för skolväsendets utveckling.

Sebastian Björnhammer. Foto: Privat.

– Det kräver mötesarenor där kunskap kan delas och nya vägar till samverkan växa fram. Inom ULF tar vi ett särskilt ansvar för produktionen av ny forskning, utifrån skolprofessionernas behov och det befintliga kunskapsläget. Här spelar skolledare en avgörande roll som möjliggörare, de skapar utrymme för fler röster i forskningen.

– Att använda forskning för att utveckla verksamheten är viktigt, men att bidra till ny forskning handlar om att ta ett större ansvar, en gemensam ansträngning som gynnar många fler barn, elever och unga. Skolledare som engagerar sig i kunskapsproduktion, både genom eget deltagande och genom att möjliggöra för andra att delta, tar inte bara ansvar för den egna verksamheten utan också ett kollegialt ansvar för hela skolväsendets utveckling. Det är dem vi möter här idag! 

Vilken tanke stannar kvar hos dig efter dagens konferens?

Ingela Hyddmark.

Ingela Hyddmark 
FoU-samordnare, FoU-enheten, Utbildningsenheten, Stockholms stad

”Jag tycker det är mycket positivt med en konferens som riktar sig just till skolledare. Det här är frågor som inte bara lärare kan driva – det måste finnas kraft även på ledningsnivå.

Det är också roligt att så många från vår organisation, Stockholms stad, är här. Jag arbetar själv med de här frågorna och det är värdefullt att fler hos oss får samma information. Jag ser fram emot fördjupade samtal om detta i vår egen organisation.

Innehållsmässigt var kanske inte allt nytt för mig, men att man nu vänder sig direkt till skolledare, det är nytt – och det är precis vad som behövs.”

Lars Wallinder.

Lars Wallinder
Enhetschef, FoU-enheten, Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad

”Vi arbetar en hel del med ULF inom ramen för Stockholm Teaching & Learning Studies – STLS – tillsammans med fem andra skolhuvudmän. Det vi behöver bli bättre på är att sprida det praktiknära arbetet i större skala. Det är nog den största utmaningen.

Jag tycker det är jättebra att konferensen tar upp skolledarnas roll och betonar hur viktiga de är i det här arbetet. Det är avgörande att rektorerna är med – men också en av de svåraste sakerna att få att fungera. Det gemensamma arbetet mellan skolledare och lärare är jätteviktigt.”

Linda Ekström.

Linda Ekström
Forskningskoordinator ULF, Södertörns högskola

”Jättekul att höra hur starkt ULF har etablerats – och att det blivit ett så intressant och viktigt inslag i utbildningssfären. Det är också väldigt positivt att man tar initiativ till att nå ut till skolledare, så att de får uppleva hur värdefullt ULF-arbetet faktiskt är.

Det har varit inspirerande att få lyssna till allt positivt som händer just nu. Och extra roligt att se så många nya deltagare här i dag – personer som kanske inte känt till ULF tidigare, men som har nyckelroller för att arbetet ska lyckas. Sådana här initiativ behöver vi verkligen fortsätta med, så att kunskapen sprids och engagemanget växer.”

 

Fler bilder från dagen

Samtliga foton tagna av Maria Brunzell.

 

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "amnesdidaktik.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Ämnesdidaktik",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter.om",
              "name": "Om institutionen",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.forskning_nyheter",
          "name": "Forskning",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.om_oss_nyheter",
          "name": "Om universitetet",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}