När matematik blir ett språkprov – ny podd från Lärare & Forskning
Hur ska lärare kunna bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår uppgiften, eller har orden att resonera om ett problem och formulera ett svar? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9.
Charlotte Ahlström, Eva Norén, och Anne-Lie Hellström delar med sig av sina forskningsresultat i ett avsnitt av podcasten Lärare & Forskning. Foto: Hämtat från Lärare & Forskning.
Frågorna som Eva Norén, docent i matematikämnets didaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik, Charlotte Ahlström, förstelärare i didaktik och lärare i svenska som andraspråk, och Anne-Lie Hellström, lärare i matematik, försöker besvara med studien är:
Vilka språkliga strategier och språkliga förmågor använder eleverna sig av?
Hur kan samtalen beskrivas i termer av hur eleverna lyssnar på varandra och bygger på varandras idéer?
Vilka framgångsfaktorer och vilka hinder framträder för att samtalet leder eller inte leder till en lösning av det matematiska problemet?