Nu har det hänt igen – även Strängnäs kommun vill utveckla hållbarhetsundervisningen!

Efter framgångarna med tidigare projekt startar nu ett nytt treårigt forsknings- och utvecklingsprojekt i Strängnäs. Syftet är att vidareutveckla undervisning för hållbarhet där även estetik, digital kompetens och vidgad kommunikation ingår.

Från vänster: Susanne Kjällander (BUV) och Cecilia Caiman (IÄD). Foto: Privat.

Projektet i Strängnäs leds av Cecilia Caiman, projektledare (IÄD) och Susanne Kjällander, (BUV) och bygger på en rad olika designformat för att stötta och vidareutveckla undervisningsprocesserna. Olika nätverk för rektorer och lärare upprättas där undervisningens design och analys står i fokus.  Andra format som kommer prövas är workshops, utställningar och stordialoger – alltid med undervisningsutveckling i främsta rummet.

 

Lärare, forskare och rektorer i tät samverkan– så utvecklar vi didaktik

Cirka 40 lärare och 15 rektorer kommer att delta i projektet, där lärarnas expertis särskilt tas tillvara och integreras i forskningen för att främja symmetriskt didaktiskt arbete och professionsutveckling. En central utgångspunkt är att identifiera lärarnas autentiska frågor och utmaningar kopplade till deras undervisning, i linje med projektets övergripande syfte.

Forskarna kommer att bidra med didaktiska modeller och teoretiska perspektiv som stöd för att gemensamt förfina och vidareutveckla undervisningen med fokus på hållbarhet. Genom ett nära och kontinuerligt samarbete förväntas befintliga modeller anpassas och modifieras för att fungera i olika undervisningskontexter. Nya undervisningsmodeller kan också komma att utvecklas om behovet uppstår.

Strängnäs kommun, som är uppdragsgivare, satsar tre miljoner kronor på projektet och har säkerställt att hela styrkedjan är engagerad – från klassrum/förskolerum till ledningsnivå. Cecilia Caiman och Susanne Källander kommer även att handleda rektorsgruppen där också processledare och verksamhetschef ingår.

 

Strängnäs tar stafettpinnen och driver utbildning för hållbarhet vidare 

Strängnäs har inspirerats av tidigare lyckade initiativ, som projektet i Ronneby, där didaktik för hållbarhet varit ett centralt tema. Även där finansierade kommunen forskningen, som lett till vetenskapliga publikationer och stor spridning i kommunens klassrum/förskolerum och andra platser där lärande och undervisning pågår. Även via sociala medier sker spridning och delning av forskningens kunskapsprodukter.

Det nya projektet i Strängnäs är ännu ett exempel på hur en kommun aktivt söker forskare inom didaktik att samverka med. Forskarna och lärarutbildarna Susanne och Cecilia har särskilt efterfrågats av verksamheten – ett mycket glädjande erkännande av deras kompetens.

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "Globala kategorier Nyheter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Tema (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Themes (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "amnesdidaktik.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Ämnesdidaktik",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.nyheter.om",
              "name": "Om institutionen",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    }
  ]
}