I det senaste poddavsnittet av Lärare & Forskning berättar Jenny Fred och hennes kollega Johanna Stjernlöf om en gemensam studie kring algebraiskt tänkande i matematik – och vilka aspekter i undervisningen som är särskilt viktiga för att elever ska kunna utveckla denna förmåga.
Från vänster: Jenny Fred, doktorand och lärarutbildare vid Institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet och Johanna Stjernlöf, rektor på Mariehällsskolan i Stockholm. Foto hämtat från Lärare & Forskning.
Algebraiskt tänkande inom matematikundervisningen handlar om mer än att bara räkna fram rätt svar. Det är förmågan att se strukturer och samband, upptäcka och generalisera mönster samt förstå hur regler styr talföljder. Till exempel att se att följden 3, 6, 9, 12, 15 bygger på regeln ”+3” – eller att kunna resonera kring ett okänt tal i en följd som 3, 6, X, 12, 15.
Några viktiga insikter från studien
Deras studie genomfördes med elever i årskurs två, och visade att vissa aspekter är särskilt viktiga i undervisningen för att utveckla algebraiskt tänkande.
Elever behöver förstå att alla talmönster följer en bestämd regel.
De behöver upptäcka att talföljder kan byggas på olika sätt.
Lärarens förmåga att ta tillvara elevernas resonemang – även när de blir fel – kan öppna för unika lärandemöjligheter.