Äntligen en bok på svenska om uppgiftsbaserad språkundervisning
I en ny bok introducerar Per Wennlund, Tore Nilsson och Oliver Smith uppgiftsbaserad språkundervisning. De beskriver denna ansats som ett sätt att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk genom att elever löser uppgifter av olika slag.

Boken Uppgifter i språkundervisningen vänder sig till språklärare som undervisar elever på nybörjarnivå, A1–A2. Författarna Per Wennlund, Tore Nilsson och Oliver Smith inleder med att definiera vad en uppgift är, utifrån fyra etablerade kriterier, och förklarar hur uppgifter skiljer sig från andra aktiviteter i klassrummet.
Därefter presenteras över 40 exempel på uppgifter som lärare kan använda i undervisningen – med särskilt fokus på receptiva uppgifter där elever lyssnar eller läser på målspråket och visar sin förståelse genom att lösa en uppgift. Avslutningsvis sammanfattas det stöd som finns för uppgiftsbaserad undervisning, främst utifrån forskning om andraspråksinlärning och skolans styrdokument i språk.
Uppgifter i språkundervisningen är den första boken på svenska som fokuserar på uppgiftsbaserad språkundervisning. Syftet är att ge språklärare både en teoretisk förståelse för uppgifter och praktiska verktyg för att själva kunna skapa dem.
Varför ville ni skriva den här boken?
"Vi ville skriva en bok som skulle hjälpa språklärare (och våra studenter) att förstå och använda uppgifter i sin undervisning", säger Per, Tore och Oliver. "Det finns hur många artiklar, böcker och webbsidor som helst om TBLT (Task-based language teaching), men de flesta är på engelska och fokuserar på uppgifter för elever på ganska hög språknivå.
Vi såg behovet av en bok skriven på svenska som handlade om hur, och varför, man kan arbeta med uppgifter i skolor just i Sverige. Och särskilt med elever som är på nybörjarnivå."
Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan uppgiftsbaserad språkundervisning och mer traditionella undervisningsmetoder?
"Först och främst vill vi säga att vi inte är ’emot’ mer traditionell språkundervisning där man studerar språket explicit genom grammatikövningar, glosträning och så vidare. Sådan undervisning behövs.
Med det sagt, tror vi på uppgifters potential att förändra och förbättra språkundervisning. Jämfört med övningar (till exempel verbböjningar och fylla i lucktexter) är uppgifter någonting helt annat. Uppgifter är klassrumsaktiviteter som skapar en lärandemiljö där eleverna använder språket aktivt, och genom att göra det kan de utveckla implicit kunskap för att kunna använda språket spontant."
Vad tycker ni är de största utmaningarna för lärare som vill implementera uppgiftsbaserad språkundervisning?
"En utmaning är att lärare kan ha svårt att förstå exakt vad en uppgift är. För att förtydliga detta har forskare formulerat fyra kriterier som en aktivitet ska uppfylla för att kunna räknas som en uppgift. I boken lägger vi stor vikt vid dessa kriterier genom att beskriva dem utförligt och visa hur de förekommer i exempeluppgifter.
En annan utmaning är hur man planerar undervisning med uppgifter. Det handlar om hur man positionerar sig som lärare och det kan kräva en stor förändring i klassrummet.
En tredje utmaning är att det kan ta längre tid att planera undervisning med uppgifter, åtminstone i början."
Välkommen på boksläpp den 21 maj!

Den 21 maj är alla intresserade välkomna att fira boksläppet med oss! Då kommer vi att presentera boken – och så bjuds det på dryck och tilltugg. Varmt välkommen!
- Tid: 17.00-19.00
- Plats: Gula villan, Stockholms universitet, Campus Frescati
- OSA: Senast 14 maj till Per Wennlund
Senast uppdaterad: 7 maj 2025
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik