EU:s reglering av AI på arbetsplatsen

I en nyligen publicerad forskningsartikel undersöker Sonia Bastigkeit Ericstam, doktorand i civilrätt, delar av AI-förordningens reglering av automatiserat beslutsfattande på arbetsplatsen - särskilt gällande arbetstagares samtycke till användning av algoritmer.

Illustration av AI som chef
Foto: Mostphotos

Olika former av automatiserade system används idag allt oftare på arbetsplatser för att tilldela uppgifter, övervaka anställda, utvärdera deras prestationer och fatta beslut inom ledningen. Genom att samla in stora mängder data om anställda och deras prestationer kan stora delar av beslutsfattandet automatiseras. Algoritmer ersätter och kompletterar därmed traditionella arbetsgivarroller.

För att skydda arbetstagares rättigheter när automatiserade system används i arbetsgivarens funktioner, är det nödvändigt att arbetstagarna förstår att sådana system används och hur de fungerar. I en ny artikel, publicerad inom ramen för Stockholm University Faculty of Law Legal Studies Research Paper Series, analyserar doktorand Sonia Bastigkeit Ericstam därför hur automatiserat beslutsfattande och arbetstagares samtycke till användningen av algoritmisk hantering behandlas i den nuvarande och föreslagna lagstiftningen (AI-förordningen).

I artikeln hävdar Sonia bland annat att samtycke inte är en lämplig rättslig grund för automatiserat beslutsfattande i algoritmisk hantering, på grund av maktobalansen i anställningsförhållandet. Dessutom påpekas att det potentiella skyddet av arbetstagares rättigheter enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) inte utnyttjas fullt ut.

Publicerad med fri tillgång

Artikeln "Ai in the Workplace: Regulating Explainability and Consent in Algorithmic Management" är nummer 135 i fakultetens forskningsserie. Den är publicerad med fri tillgång via SSRN.

Läs artikeln här

Om Juridiska fakultetens forskningsserie

Syftet med Juridiska fakultetens serie för forskningsartiklar inom rättsvetenskap (Stockholm University Faculty of Law Legal Studies Research Paper Series) är att främja snabb spridning av framstående forskning och att stärka fakultetens akademiska verksamhet genom att främja intellektuellt utbyte av idéer och kommunikation inom det globala forskarsamfundet.

Forskningsserien bedrivs inom Legal Scholarship Network (LSN) och degles online med Open Access via SSRN.

www.ssrn.com/