Vi är en av fyra programansvariga institutioner inom Stockholms universitets lärarutbildningar. Vårt utbildningsfokus ligger på den ämnesdidaktiska kompetensen och vi bedriver ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot skolämnen inom alla utbildningsnivåer.
Vi gratulerar Lovisa Sumpter, Anna Pansell och Samuel Sollerman vid Institutionen för ämnesdidaktik som har beviljats medel för nya forskarskolor från Vetenskapsrådet.
Den 12 november samlade Huvudstadsnoden inom ULF – Utbildning, Lärande och Forskning – skolledare för sin första forskningskonferens riktad till målgruppen. Deltagarna visade stort engagemang och nyfikenhet på forskningens möjligheter att stärka skol- och undervisningutveckling.
Vi gläds åt ännu en forskningsframgång – Anna Danielsson har beviljats medel från Vetenskapsrådet för sitt projekt "Naturvetenskaplig resonans: Den transformativa och demokratiserande potentialen i medborgarforskares engagemang".
I detta högre seminarium gästas vi av Åsa Hirsh, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon berättar om långsiktig forskarunderstödd skolutvecklingssamverkan i Göteborg, med fokus på rektors- och huvudmannaarbete i socioekonomiskt utmanande kontexter.
I detta högre seminarium gästas vi av Åsa Hirsh, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon berättar om långsiktig forskarunderstödd skolutvecklingssamverkan i Göteborg, med fokus på rektors- och huvudmannaarbete i socioekonomiskt utmanande kontexter.
Metaforiskt språk används ofta i vardaglig kommunikation för att göra språket mer levande. Men hur behandlas det i SVA-undervisningen på gymnasiet? Vad säger styrdokument, lärare och läroböcker? I seminariet presenterar Sonia Blomquist resultat från sin avhandling i ämnet.
Metaforiskt språk används ofta i vardaglig kommunikation för att göra språket mer levande. Men hur behandlas det i SVA-undervisningen på gymnasiet? Vad säger styrdokument, lärare och läroböcker? I seminariet presenterar Sonia Blomquist resultat från sin avhandling i ämnet.