Vi är en av fyra programansvariga institutioner inom Stockholms universitets lärarutbildningar. Vårt utbildningsfokus ligger på den ämnesdidaktiska kompetensen och vi bedriver ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot skolämnen inom alla utbildningsnivåer.
Den 12 november samlade Huvudstadsnoden inom ULF – Utbildning, Lärande och Forskning – skolledare för sin första forskningskonferens riktad till målgruppen. Deltagarna visade stort engagemang och nyfikenhet på forskningens möjligheter att stärka skol- och undervisningutveckling.
Vi gläds åt ännu en forskningsframgång – Anna Danielsson har beviljats medel från Vetenskapsrådet för sitt projekt "Naturvetenskaplig resonans: Den transformativa och demokratiserande potentialen i medborgarforskares engagemang".
På seminariet diskuteras en ny artikel av Erik Ryen. Diskussionen utgår från vad ett icke-affirmativt analytiskt perspektiv kan bidra med i policy- och andra analyser inom so-ämnesdidaktisk forskning. Seminariet hålls på svenska, engelska eller skandinaviska.
På seminariet diskuteras en ny artikel av Erik Ryen. Diskussionen utgår från vad ett icke-affirmativt analytiskt perspektiv kan bidra med i policy- och andra analyser inom so-ämnesdidaktisk forskning. Seminariet hålls på svenska, engelska eller skandinaviska.
Trots att läroplanen inte förespråkar någon särskild variant av engelska visar Mara Haslams nya studie att svenska lärarstudenter fortfarande uppfattar brittisk och amerikansk engelska som de mest korrekta. Studien undersöker deras attityder, uttal samt bakgrunden till dessa uppfattningar.
Trots att läroplanen inte förespråkar någon särskild variant av engelska visar Mara Haslams nya studie att svenska lärarstudenter fortfarande uppfattar brittisk och amerikansk engelska som de mest korrekta. Studien undersöker deras attityder, uttal samt bakgrunden till dessa uppfattningar.
I detta högre seminarium gästas vi av Åsa Hirsh, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon berättar om långsiktig forskarunderstödd skolutvecklingssamverkan i Göteborg, med fokus på rektors- och huvudmannaarbete i socioekonomiskt utmanande kontexter.
I detta högre seminarium gästas vi av Åsa Hirsh, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon berättar om långsiktig forskarunderstödd skolutvecklingssamverkan i Göteborg, med fokus på rektors- och huvudmannaarbete i socioekonomiskt utmanande kontexter.