Begreppsliga repertoarer hos nya lärare i duoetnografiska samtal om lektionsplanering
Seminarium
Datum:torsdag 4 september 2025
Tid:14.00 – 15.30
Plats:P 402, Svante Arrhenius väg 20 A
Fil lic. Ylva Sandberg presenterar sin pågående forskning om nyutexaminerade lärares erfarenheter av lektionsplanering mot bakgrund av skolans styrdokument och genomgången lärarutbildning.
Ylva Sandberg är adjunkt vid Institutionen för ämnesdidaktik och fil lic i språkdidaktik. Foto: Privat.
Denna studie inom lärarkognition syftar till att undersöka nyutexaminerade lärares erfarenheter av lektionsplanering, med utgångspunkt i skolans styrdokument och den genomgångna lärarutbildningen. Studien ingår som del i ett småskaligt projekt om bedömning och lektionsplanering som genomförs tillsammans med Birgitta Fröjdendahl.
Studien utgår från följande frågor:
Vad innebär lektionsplanering i din verksamhet?
Hur har du förberetts för lektionsplanering i din lärarutbildning?
Vilka förslag har du till lärarutbildningen framöver när det gäller lektionsplanering?
Materialet samlas in genom duoetnografiska samtal mellan de nyutexaminerade lärarna och forskaren. I analysen har hittills tre kontinua identifierats för att fånga deltagarnas syn på lektionsplanering:
Illusion ↔ autenticitet
Struktur ↔ flexibilitet
Individuell planering ↔ samarbete
Vid seminariet diskuteras även genre inom Systemisk Funktionell Lingvistik (SFL) som en möjlig teoretisk utgångspunkt för studien.
Forskargruppen Professionsutveckling i VFU fokuserar på hur lärarstudenters professionella utveckling formas under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Målet är att förstå hur både universitetsstudier och praktik samverkar för att stödja studenternas utveckling som blivande lärare.