Litteracitet i rörelse – högstadieelevers multimodala meningsskapande i olika ämnen

Seminarium

Datum: tisdag 7 oktober 2025

Tid: 13.00 – 14.30

Plats: P402, Svante Arrhenius väg 20 A, vån 4

Vid detta högre seminarium i språkdidaktik – svenska, gästas vi av Maria Valtonen, fil.dr i svenska språket och lektor vid Linnéuniversitetet. Hon presenterar sin avhandling där hon under fyra veckor följt en åttondeklass genom olika skolämnen.

Maria Valtonen. Foto: Privat.

Maria Valtonen är filosofie doktor i svenska språket med didaktisk inriktning och arbetar som lektor vid Linnéuniversitetet, framför allt inom grundlärarprogrammet. Hon har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och religionskunskap.

Marias avhandlingsstudie är en etnografisk studie där hon under fyra veckor följt en klass i årskurs åtta genom skolveckans schemalagda lektioner. Studiens syfte är att med ett multimodalt perspektiv bidra med fördjupad kunskap om högstadiets ämnen som litteracitetspraktiker och därmed synliggöra vad det kan innebära för elever att skapa mening när de rör sig inom och mellan dessa. De ämnen som ingår i studien är: svenska, biologi, geografi, matematik, engelska, idrott och hälsa, hem- och konsumentkunskap och slöjd. 

Teoretiskt vilar studien på sociala och multimodala perspektiv på litteracitet och meningsskapande. Analyserna ramas in av den didaktiska teoribildningen Design för lärande, vilket möjliggör analyser på olika detaljnivå med såväl lärarperspektiv som elevperspektiv. För de mer övergripande analyserna används till exempel Skrivhjulet och för de detaljerade analyserna används främst verktyg från systemisk funktionell grammatik för multimodala ensembler. Materialet består av videofilmer, dokumentation av texter och andra artefakter samt intervjuer.

Resultaten synliggör hur eleverna rör sig mellan olika teckenskapande handlingar och modaliteter för att skapa mening i relation till ett visst ämnesinnehåll och ett visst syfte. Några av resultaten aktualiserar frågan om vad litteracitet kan vara, eftersom de multimodala analyserna till exempel synliggör hur ämnesrelevant agerande i vissa litteracitetspraktiker framstår som en central del av att konstruera och kommunicera ämnets kunskap.

Vidare belyser resultaten hur ämnen är dynamiska litteracitetspraktiker, dels i relationen mellan lärarens erbjudande och elevernas faktiska deltagande, dels genom närvaron av resurser från olika sociala praktiker. I relation till didaktiska implikationer kan det utifrån resultaten vara relevant att resonera om hur lärare när de designar sin undervisning också designar sitt ämne som litteracitetspraktik.

eventNewsArticle

standard-article

true

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "amnesdidaktik.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Ämnesdidaktik",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender",
          "name": "Lokal kalender",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender",
          "name": "Lokal kalender",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender.om",
              "name": "Om institutionen",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category.Events",
      "name": "Event Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}