Kandidatprogram i interaktionsdesign
Interaktionsdesign handlar om hur interaktiv teknik bäst designas för att motsvara människans behov. User experience (UX) och användarcentrerad design är begrepp som blir mer och mer aktuella i dagens teknikutveckling.
Tre ledord inom interaktionsdesign är: effektivitet, ändamålsenlighet och tillfredställelse. Bra och kreativ interaktionsdesign som förenklar och ökar användbarheten behövs i allt från digitala tjänster till elektroniska produkter. Därför handlar interaktionsdesign om att förstå såväl teknikens möjligheter som människans behov.
Kandidatprogrammet i interaktionsdesign står på tre ben: människa-datorinteraktion, teknik samt individ och samhälle.
På programmet får du grundläggande kunskaper i informationsteknik och interaktionsdesign. Du lär dig att hantera och reflektera över hela designprocessen, från konceptutveckling till fungerande prototyper. Med människan i centrum implementerar du interaktiva tjänster och IT-produkter.
För dig som är antagen HT2024
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen - program
Välkommen till DSV!
Registreringen till höstterminen 2024 är öppen 15 augusti–2 september
Här hittar du information om terminsstarten och hur du registrerar dig:
Kandidatstudenter
Master- och magisterstudenter
Studentkåren DISK
DSV har en egen studentkår DISK.
Mer information om DISK och hur du blir medlem här
Hitta till Campus Kista
Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, ligger i Kista.
Läs hur du hittar till oss i Kista
Kontakt
Frågor om universitetskonto: Serviceportalen
Registreringsfrågor och allmänna frågor: studexp@dsv.su.se
Frågor om villkor för kandidatprogram och fristående kurser: svl@dsv.su.se
Frågor om villkor för magister- och masterprogram: master@dsv.su.se
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Tre ledord inom interaktionsdesign är: effektivitet, ändamålsenlighet och tillfredställelse. Bra och kreativ interaktionsdesign som förenklar och ökar användbarheten behövs i allt från digitala tjänster till elektroniska produkter. Därför handlar interaktionsdesign om att förstå såväl teknikens möjligheter som människans behov.
Kandidatprogrammet i interaktionsdesign står på tre ben: människa-datorinteraktion, teknik samt individ och samhälle.
På programmet får du grundläggande kunskaper i informationsteknik och interaktionsdesign. Du lär dig att hantera och reflektera över hela designprocessen, från konceptutveckling till fungerande prototyper. Med människan i centrum implementerar du interaktiva tjänster och IT-produkter.
-
Programöversikt
Mer detaljerad kursinformation, litteraturlista, schema och datum för kursstart hittar du i kurser och scheman. Välj termin i drop-down menyn och sök på kursens namn.
År 1
Termin 1 (HT)
Introduktion till data- och systemvetenskap 7,5 hp
Människa-datorinteraktion 7,5 hp
Prototyper inom interaktionsdesign 7,5 hp
Programmering 1 7,5 hpTermin 2 (VT)
Beteende- och socialvetenskap 7,5 hp
Praktisk projektledning 7,5 hp
Prototyper inom interaktionsdesign II 7,5 hp
Utvärderingsmetoder 7,5 hpÅr 2
Termin 3 (HT)
Kognitionspsykologi inom människa-datorinteraktion 7,5 hp
Kravhantering av IT system 7,5 hp
Deltagande design 15 hpTermin 4 (VT)
Etik i interaktionsdesign 7,5 hp
Visuell design 7,5 hp
Analytiska perspektiv inom MDI 7,5 hp
Vetenskapligt skrivande 7,5 hpÅr 3
Termin 5 (HT)
Vetenskaplig metodik och kommunikation 7,5 hp
Aktuella perspektiv inom interaktionsdesign 7,5 hp
Projektarbete inom interaktionsdesign 15 hpTermin 5 finns också möjlighet att:
- läsa valfritt biämne (ansökan via antagning.se) eller
- studera en termin utomlands.
Om du har studerat tidigare har du möjlighet att ta med upp till 30 hp som biämne och göra examensarbetet redan termin 5.
Termin 6 (Vt)
Valbara kurser ur kurspoolen VT 15 hp eller praktik 15 hp.
Praktik 15 hp
Examensarbete 15 hp -
Mer information
Examensbeskrivning
Filosofie kandidatexamen
Huvudområde: Data- och systemvetenskap
Inriktning: InteraktionsdesignEngelska
Degree of Bachelor of Science
Main Field of Study: Computer and Systems Sciences
Specialization: Interaction DesignForskning
Forskningsämnen vid institutionen med relevans till programmet:
-
Arbetsmarknad och karriär
Efter avklarad utbildning arbetar du exempelvis som designer av interaktion och gränssnitt (GUI), användbarhetsexpert (UX), utvärderare eller projektledare. Du arbetar med olika digitala miljöer: webb, appar och hårdvara. Du kan också välja att studera vidare till en masterexamen.
-
Kontakt