Vi är en av fyra programansvariga institutioner inom Stockholms universitets lärarutbildningar. Vårt utbildningsfokus ligger på den ämnesdidaktiska kompetensen och vi bedriver ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot skolämnen inom alla utbildningsnivåer.
Årets mottagare av Svend Pedersen Lecture Award, professor Leif Östman, har i sitt arbete fördjupat förståelsen för hur elever blir nyfikna på kunskap. Genom forskning om meningsskapande och lärarens roll har han lyft fram vad som skapar engagemang och tillit i lärandet.
Stort tack till Ann-Sofie Jägerskog och Mathias Blomberg för ett fantastiskt välordnat frukostseminarium om hur skolans systematiska kvalitetsarbete, lärares vardagliga utvecklingsarbete och undervisningsnära forskning kan knytas samman.
Vi gratulerar Lovisa Sumpter, Anna Pansell och Samuel Sollerman vid Institutionen för ämnesdidaktik som har beviljats medel för nya forskarskolor från Vetenskapsrådet.
Nyheter bevakas ofta i samhällskunskapen, men sällan för att belysa politiskt ansvar. I detta seminarium presenteras ett forskningsprojekt där en modell för nyhetsbevakning i undervisningen utvecklas tillsammans med lärare.
Nyheter bevakas ofta i samhällskunskapen, men sällan för att belysa politiskt ansvar. I detta seminarium presenteras ett forskningsprojekt där en modell för nyhetsbevakning i undervisningen utvecklas tillsammans med lärare.
Vad får undervisning att verkligen beröra? Årets Svend Pedersen-pristagare Leif Östman visar hur No-undervisning kan skapa "teachable moments" – tillfällen där elevernas engagemang väcks och lärandet blir både meningsfullt och levande. Alla intresserade är välkomna att delta!
Vad får undervisning att verkligen beröra? Årets Svend Pedersen-pristagare Leif Östman visar hur No-undervisning kan skapa "teachable moments" – tillfällen där elevernas engagemang väcks och lärandet blir både meningsfullt och levande. Alla intresserade är välkomna att delta!
Vid detta ”Högre Seminariet om Skolutveckling” gästas vi av Cecilia Caiman, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid SU. Hon presenterar två FoU-projekt där hela styrkedjan deltar för att utveckla ledarskap och undervisning för hållbarhet – i didaktikens tjänst.
Vid detta ”Högre Seminariet om Skolutveckling” gästas vi av Cecilia Caiman, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid SU. Hon presenterar två FoU-projekt där hela styrkedjan deltar för att utveckla ledarskap och undervisning för hållbarhet – i didaktikens tjänst.