Vi är en av fyra programansvariga institutioner inom Stockholms universitets lärarutbildningar. Vårt utbildningsfokus ligger på den ämnesdidaktiska kompetensen och vi bedriver ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot skolämnen inom alla utbildningsnivåer.
Vi gläds åt ännu en forskningsframgång – Anna Danielsson har beviljats medel från Vetenskapsrådet för sitt projekt "Naturvetenskaplig resonans: Den transformativa och demokratiserande potentialen i medborgarforskares engagemang".
I ett ULF-projekt har Ann-Sofie Jägerskog och Mathias Blomberg undersökt hur undervisningsutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och praktiknära forskning i ännu större utsträckning kan knytas samman. Resultaten lyfter viktiga förutsättningar, utmaningar och möjligheter för att skolor ska lyckas.
På seminariet diskuteras en ny artikel av Erik Ryen. Diskussionen utgår från vad ett icke-affirmativt analytiskt perspektiv kan bidra med i policy- och andra analyser inom so-ämnesdidaktisk forskning. Seminariet hålls på svenska, engelska eller skandinaviska.
På seminariet diskuteras en ny artikel av Erik Ryen. Diskussionen utgår från vad ett icke-affirmativt analytiskt perspektiv kan bidra med i policy- och andra analyser inom so-ämnesdidaktisk forskning. Seminariet hålls på svenska, engelska eller skandinaviska.