Intern FULK-träff – Flerpsråkighet undervisning lärande i kritiskt perspektiv
Seminarium
Datum:onsdag 8 oktober 2025
Tid:11.00 – 12.00
Plats:P402 Svend Pedersen, Svante Arrhenius väg 20 A och Zoom (kontakta Christina Hedman för Zoom-länk)
Sara Campbell presenterar sin doktorsavhandling Making the Open Preschool: A Place for Language and Integration, där hon undersöker den öppna förskolan som en arena för språk och integration. Särskilt fokus ligger på begreppet critical care pedagogy i en svensk kontext.
Om Sara Campbell:
Sara Campbell kommer ursprungligen från Storbritannien, där hon studerade språkvetenskap och senare utbildade sig till lärare i moderna språk. Hon arbetade i många år som språklärare innan hon flyttade till Sverige 2014. I mars 2025 disputerade hon med avhandlingen Making the Open Preschool: A Place for Language and Integration, där hon undersöker den öppna förskolan som en arena för språk och integration, både ur ett historiskt och samtida perspektiv.
I avhandlingen kombinerar Campbell diskursanalys med läroplansteori och begreppet critical care pedagogy, baserat på analyser av 77 texter och 20 intervjuer med pedagoger. Studien belyser hur språkundervisning för vuxna invandrare organiseras inom den öppna förskolan – en verksamhet med uttalad barnpedagogisk inriktning.
Under presentationen ger hon en överblick över sitt avhandlingsarbete. Hon fördjupar sig särskilt i några huvudresultat från intervjustudien, med fokus på critical care pedagogy i en svensk kontext och i relation till hur den öppna förskolan används i statliga satsningar på svenskundervisning för vuxna invandrare.
Kontakta Christina Hedman för att delta
Är du intresserad av att delta – kontakta Christina Hedman på e-post: christina.hedman@su.se
Gruppen behandlar forskning om minoritiserad flerspråkighet i en majoritetsspråkskontext – och på vilka sätt barn, ungdomar och vuxna får möjlighet att använda och utveckla minoritiserade språk och majoritetsspråket.