Internt DEMSOD-seminarium: En didaktisk modell för undervisning i samhällskunskap – rika uppgifter
Seminarium
Datum:torsdag 9 oktober 2025
Tid:13.00 – 15.00
Plats:P302, plan 3, Svante Arrhenius väg 20A och via Zoom (se länk nedan)
På seminariet presenterar Rolf Halse sin nyligen publicerade artikel om en didaktisk modell för samhällskunskapsundervisning med fokus på 'rika uppgifter' och berättar om ett samarbete med en skola i Bergen där modellen ska testas. Seminariet hålls på svenska, engelska eller skandinaviska.
Rolf Halse. Foto: privat.
Rolf Halse, førsteamanuensis (docent) och forskningsrådgivare på lärarutbildningen inom samfunnsfag vid NLA Högskolan i Bergen, Norge, presenterar sin nyligen publicerade artikel, A didactic model for teaching social studies: Contributing to rich tasks, där han lyfter fram en didaktisk modell för samhällskunskapsundervisning med fokus på 'rika uppgifter'.
I artikeln utvecklas hur sådana uppgifter kan knyta an till elevernas livsvärld på ett meningsfullt sätt genom att möta deras olika behov bortom klassrumssammanhanget. Modellen vilar på en semantisk-teoretisk ansats och Klafkis teori om kategorial bildning där 'varför'-frågan, i kombination med lärarens förmåga att analysera ämnesinnehållet, kan relateras till elevernas livsvärld och bli en grund för att utforma ämnesundervisningen.
Förutom artikelpresentationen presenterar Halse ett inlett samarbete med en grundskola i Bergen där ambitionen är att utpröva modellen med hjälp av elever och lärarstuderande via ett utformat undervisningsupplägg.
Ett följebrev rörande samarbetet sänds ut en vecka innan seminariet.
Diskussionen förs på skandinaviska och eller engelska.
Vid frågor, eller om du vill delta och ta del av texterna inför seminarierna, kontakta gärna Maria Olson: maria.olson@su.se
Forskargruppen samlas kring frågor om demokrati och medborgarskap kopplat till de samhällsorienterande ämnena – samhällskunskap, religionskunskap, historia och delvis geografi – i och utanför skola och högre utbildning.