Internt DEMSOD-seminarium: historieämnets plats och avtryck i den aktuella norska läroplanen LK2020
Seminarium
Datum: torsdag 11 december 2025
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: P372, plan 3, Svante Arrhenius väg 20A, och Zoom (se Zoom-länk nedan)
Niklas Ammert och Brit Marie Hovland presenterar relationen mellan historiemedvetenhet och demokrati i norska grundskolans läroplan LK2020 och beskriver ett pågående jämförande projekt mellan Norge och Sverige. Seminariet hålls på svenska, engelska och skandinaviska.

På seminariet presenterar Niklas Ammert och Brit Marie Hovland en nyutgiven artikel om historieämnets plats och avtryck i den aktuella norska läroplanen LK2020; Democratic citizens, shaped by the past and shaping the future: Historical consciousness and democratic consciousness in the Norwegian curriculum for social studies 2020
Därefter presenterar de en inledd komparativ studie mellan Norge och Sverige.
I grundskolan i Norge är historia inte längre ett skolämne med en egen kursplan. Det finns dock ett grundläggande historiskt perspektiv som löper genom läroplanen, avsett att stödja elevernas förståelse av samhället i nuet och under olika förhållanden vid olika tidpunkter. Historisk kunskap och kompetenser ses på så sätt som ett verktyg för att förstå och påverka samhället.

I läroplanen beskrivs eleverna som de viktigaste aktörerna, och inom ämnesområdet samhällsorienterande ämnen lyfts en slags idealbeskrivning av framtida medborgare som deltagande, engagerade och kritiska samhällsmedlemmar. Demokrati tar här form som tre huvudteman: ett deltagande och utvecklande perspektiv; ett perspektiv som uttrycker kunskap om demokrati, och ett perspektiv som lyfter demokrati som både en arena och ett önskat resultat.
Artikeln, som bygger på en läroplansanalys, problematiserar att eleverna i den norska läroplanen presenteras som ett kollektiv, medan de föreskrivna och önskade uppfattningarna och kompetenserna huvudsakligen är individuella. Detta indikerar en motsägelsefull och intressant spänning mellan vem och vad som är önskvärt när det gäller demokrati och medborgarskap.
Niklas Ammert är historiedidaktiker och professor i historia vid Linnéuniversitetet, Sverige och Brit Marie Hovland är utbildningshistoriker och førsteamanuensis (docent) i pedagogik och samfunnsfag vid VID Vitenskapelige høgskole, Norge.
Vid frågor, eller om du vill delta och ta del av texterna inför seminarierna, kontakta gärna Maria Olson: maria.olson@su.se
Delta via Zoom
Zoomlänken: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/8399951797
Senast uppdaterad: 4 september 2025
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik