NOKSA: Nordisk konferens i samhällskunskapsdidaktik – Call for papers
Evenemang
Startdatum:torsdag 16 april 2026
Tid:09.00
Slutdatum:fredag 17 april 2026
Tid:15.00
Plats:Lokal meddelas senare, någonstans i Institutionen för ämnesdidaktiks lokaler
Välkommen till NOKSA 2026, som arrangeras av Institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet. Årets tema är ”Samhällskunskap i tider av läroplansförändringar”. Deadline för bidrag är den 9 januari, 2026. Konferensen hålls på svenska, norska, danska och engelska.
Institutionen för ämnesdidaktik. Foto: Privat.
Konferenstema: Samhällskunskap i tider av läroplansförändringar
I flera nordiska länder pågår, eller har nyligen genomförts, förändringar i läroplanerna på olika skolnivåer. Detta påverkar både samhällskunskapsämnet och den undervisning som formas.
För lärare kan det innebära nya fokusområden och justeringar av både innehåll som arbetsformer. För forskningen väcker utvecklingen frågor om hur undervisningen anpassas – och på vilka sätt förändringarna speglar politiska prioriteringar och viljeinriktningar. Ur ett läroplansteoretiskt och samhällskunskapsdidaktiskt perspektiv blir det därför centralt att diskutera, undersöka och analysera vad som sker inom de olika läroplansarenorna – från den ideologiska till den erfarna.
Deadline för bidrag senast 9 januari
Skicka in konferensbidrag och förslag på symposium senast den 9 januari 2026. Till NOKSA-konferensen välkomnar vi särskilt bidrag som behandlar kurs- och läroplansförändringar i de nordiska länderna, på olika arenor och nivåer, ur både empiriska och teoretiska perspektiv. Bidrag som i bredare mening diskuterar samhällskunskapsämnets relation till samhälle, skola och högre utbildning välkomnas också.
Program sammanställs i januari och publiceras på denna sida när det är klart. I samband med detta öppnas också anmälan med mer information om registrering och kostnader. Vi återkommer med mer information senare i höst.
Har du frågor kan du kontakta konferensteamet via e-post: NOKSA2026@su.se
Forskningsgruppen arbetar bland annat med att generera praxisnära och professionsrelevanta forskningsprojekt, att utveckla och utprova tillämpbara teorier och modeller för samhällskunskapsundervisningen och för lärarutbildningen med fokus på relation mellan ämnesdisciplinerna, ämnesdidaktik och praktik i form av VFU.