Vi är en av fyra programansvariga institutioner inom Stockholms universitets lärarutbildningar. Vårt utbildningsfokus ligger på den ämnesdidaktiska kompetensen och vi bedriver ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot skolämnen inom alla utbildningsnivåer.
Stort tack till Ann-Sofie Jägerskog och Mathias Blomberg för ett fantastiskt välordnat frukostseminarium om hur skolans systematiska kvalitetsarbete, lärares vardagliga utvecklingsarbete och undervisningsnära forskning kan knytas samman.
Vi gratulerar Lovisa Sumpter, Anna Pansell och Samuel Sollerman vid Institutionen för ämnesdidaktik som har beviljats medel för nya forskarskolor från Vetenskapsrådet.
Den 12 november samlade Huvudstadsnoden inom ULF – Utbildning, Lärande och Forskning – skolledare för sin första forskningskonferens riktad till målgruppen. Deltagarna visade stort engagemang och nyfikenhet på forskningens möjligheter att stärka skol- och undervisningutveckling.
I seminariet diskuteras vad två diskursiva perspektiv kan bidra med när man studerar texter skrivna av nyanlända ungdomar. Det handlar också om vilken betydelse perspektiven kan ha i undervisningen i Svenska som andraspråk, Historia och andra SO-ämnen – till exempel inom Språkintroduktionsprogrammet.
I seminariet diskuteras vad två diskursiva perspektiv kan bidra med när man studerar texter skrivna av nyanlända ungdomar. Det handlar också om vilken betydelse perspektiven kan ha i undervisningen i Svenska som andraspråk, Historia och andra SO-ämnen – till exempel inom Språkintroduktionsprogrammet.
Nyheter bevakas ofta i samhällskunskapen, men sällan för att belysa politiskt ansvar. I detta seminarium presenteras ett forskningsprojekt där en modell för nyhetsbevakning i undervisningen utvecklas tillsammans med lärare.
Nyheter bevakas ofta i samhällskunskapen, men sällan för att belysa politiskt ansvar. I detta seminarium presenteras ett forskningsprojekt där en modell för nyhetsbevakning i undervisningen utvecklas tillsammans med lärare.