Hos oss blir du lärare från förskoleklass till gymnasienivå, dramapedagog eller kulturskolepedagog. Du som redan undervisar kan fördjupa eller komplettera dina kunskaper.
Call for Papers till LFK 2025 – skicka in bidrag senast 15 maj
Den 28 oktober är det dags för Lärarnas forskningskonferens 2025. Om du vill du presentera ett ämnesdidaktiskt forsknings- eller utvecklingsprojekt, ska du skicka in bidraget senast den 15 maj.
I en ny bok introducerar Per Wennlund, Tore Nilsson och Oliver Smith uppgiftsbaserad språkundervisning. De beskriver denna ansats som ett sätt att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk genom att elever löser uppgifter av olika slag.
Oliver Smith arbetar som lärare i engelska och moderna språk och kom till SU 2015. Med ett stort intresse för hur man bäst lär ut språk fördjupar han sig gärna i elevernas perspektiv – något han nyligen gjorde genom att själv bli språkelev under en resa till Peru.
Sally Salih har blivit utsedd till ny verksamhetsnära dataskyddssamordnare vid Institutionen för ämnesdidaktik. Rollen är ny på SU och syftar till att stärka dataskyddsarbetet lokalt samt säkerställa att lagstiftningen, särskilt kring GDPR, följs i den dagliga verksamheten.
Efter framgångarna med tidigare projekt startar nu ett nytt treårigt forsknings- och utvecklingsprojekt i Strängnäs. Syftet är att vidareutveckla undervisning för hållbarhet där även estetik, digital kompetens och vidgad kommunikation ingår.
Språkstudion anordnar språkcaféer på en rad olika språk varje vecka, både på campus och via Zoom. På fredagar kan du besöka språkcaféer på japanska, rumänska, tjeckiska och franska. Välkommen!
Språkstudion anordnar språkcaféer på en rad olika språk varje vecka, både på campus och via Zoom. På fredagar kan du besöka språkcaféer på japanska, rumänska, tjeckiska och franska. Välkommen!
Hur uttrycker lärare sina synsätt på flerspråkighet i skolan? Forskare från åtta länder har undersökt hur lärare talar om flerspråkighet– och upptäckt spänningar i deras sätt att uttrycka sig särskilt om migrerande föräldrar. Seminariet hålls på engelska.
Hur uttrycker lärare sina synsätt på flerspråkighet i skolan? Forskare från åtta länder har undersökt hur lärare talar om flerspråkighet– och upptäckt spänningar i deras sätt att uttrycka sig särskilt om migrerande föräldrar. Seminariet hålls på engelska.