Forskarskolan i specialpedagogik
Forskarskolan i specialpedagogik har inriktning mot tidiga insatser i lärandemiljöer inom förskola och under de första skolåren. Den hoppas kunna utveckla forskningskunskap, om hur man förebygger och arbetar med att barn i behov av särskilt stöd ska få de bästa möjligheterna till lärande och utveckling.

Om forskarskolan i specialpedagogik

Forskarskolan har fått medel från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK) för att under perioden 2018-2021 erbjuda en forskarutbildning i specialpedagogik, i samarbete med Karolinska Institutet, Jönköping University och Linköpings universitet.
Forskarskolans olika lärosäten rekryterar under 2018 upp till 10 doktorander som deltar i forskarskolans verksamhet. Kurserna inom forskarskolan kommer att annonseras och kunna sökas av flera doktorander. På Stockholms universitet arbetar Mara Westling Allodi och Jenny Wilder med forskarskolan och flera forskare i specialpedagogik kommer att involveras som handledare och lärare.
Forskarskolan rekryterar doktorander med specialpedagogisk bakgrund, och knyter deras studier till existerande forskningsmiljöer och multidisciplinära projekt i samarbete med
Bakgrund och syfte

Forskarskolan med inriktning mot tidiga insatser i lärandemiljöer i förskola och under de första skolåren utvecklar förskolans och skolans kunskapsbas om yngre barns särskilda behov och om kraven på omgivningens specialpedagogiska anpassningar. Forskarskolan utvecklar specialpedagogiska insatser som undanröjer hinder av olika slag och ökar barns delaktighet, engagemang och lärande.
Internationell och nationell forskning visar att barn i behov av särskilt stöd som inte får tillräckligt stöd och stimulans i sina lärandemiljöer riskerar att uppleva mindre deltagande i förskole- och skolverksamheten. Tidiga insatser i lärandemiljöer är nödvändiga och effektiva för att upptäcka sårbarhet, motverka risker och stödja kommunikation, samspel och lärande under barns första år i förskola och skola.
Nationella utvärderingar av svensk förskola och av de tidiga åren i svensk skola rapporterar att det finns förbättringsbehov när det gäller att stödja barn i behov av särskilt stöd och barn med funktionsnedsättningar. Utvärderingar visar att det fins brister i förskolan och skolan i det stöd som ges till barn i behov av särskilt stöd. Forskning visar att övergångarna mellanförskola, förskoleklass och skola kan vara känsliga perioder för barns lärande och utveckling.
Det finns ett generellt behov av ökad kunskap om påverkansfaktorer och arbetssätt för att stödja barns lärande i förskola och under de tidiga åren i skolan. Tidigare svensk forskning i specialpedagogik har mestadels varit deskriptiv och interventionsstudier behövs för att utveckla specialpedagogik i praktiken genom forskningsbaserad tillämpad forskning.
Syftet med Forskarskolan i Specialpedagogik är att utveckla denna kunskap för att kunna erbjuda mer effektiva insatser, vilket efterfrågas i utbildningssystemet och i samhället.
Organisation
Styrgrupp
Mara Westling Allodi, professor, Stockholms universitet
Jenny Wilder, professor, Stockholms universitet
Eva Siljehag, universitetslektor, Stockholms universitet
Mats Granlund, professor, Jönköping University
Sven Bölte, professor, Karolinska institutet
Henrik Danielsson, docent, Linköpings universitet
Advisory Board
Julie Dockrell, professor Psychology and Special Needs, UCL Institute of Education, University College.
Dale Farran, Professor Vanderbilt Peabody College, specialty in Poverty and Intervention,
Jonathan Green, Professor of Child/Adolescent Psychiatry The University of Manchester,
Samarbetspartner
Stockholms universitet har fått ansvaret att koordinera Forskarskolan i specialpedagogik, i samarbete med
Internationella samarbetspartners
- Professor Susan Sandall (University of Washington, College of Education, USA)
- Professor Samuel Odom (Frank Porter Graham Child Development Institute, University of North Carolina at Chapel Hill School of Education, USA)
Doktorander som ingår och har ingått Forskarskolan
- Rasmus Riad
- David Backlund
- Karin Edlund
- Yu-Hsin Hsieh
- Charlotte Jakobsson
- Linn Johnells
- Sofia Wallin
- Carina Wikman
- Lisa Fohlin
Doktorander vid andra universitet
- Andrea Ritosa, Jönköping University
- Hanna Lindström Sandahl, Linköpings universitet
Seminarier
Tidigare seminarier
- 28 april 2021 Carina Wikman's 50% seminar: Can We Change the Social Climate in Learning Environments? Assessment, observation and coaching as tools to improve the social climate in the elementary classroom: a pilot study
- 27 april 2028 Karin Edlund’s 50% seminar: Teacher’s talk in the classroom: communication supporting strategies during text talks - a pilot study
- 7 april 2021 Lisa Fohlins 50%-seminarium: Making a change: Identifying barriers and facilitators in implementation of innovations in Swedish Schools
- 31 mars 2021 Linn Johnels 50%-seminarium: Musical interaction with students with PIMD: Interactive behaviors, staff responsiveness and narrative support
- 11 januari 2021 Sofia Wallin 50%-seminarium Communication and AAC in Schools for Students with Intellectual Disability: An Exploratory Study of a Partner Communication Intervention
- 21 december 2020 Yu-Hsin Hsieh 50%-seminarium: Applying eye-gaze asssitive thechnology in daily activities for children and youth with complex needs
- 4 december 2020 Rasmus Riad - Bilderboksläsning med mer dialog i förskolan – en engagerande högläsning
Publikationer inom Forskarskolan i specialpedagogik
- Supporting Communication in Schools for Students with Intellectual Disability: Augmentative and Alternative Communication and Partner Strategies
Sofia Wallin - A cluster-randomized controlled trial of a teacher-coaching intervention: a pilot study aimed at supporting classroom climate and student development
Carina Wikman - Social Climate and the Student in the Learning Environment: Advances in Assessment, Observation, and Coaching
Carina Wikman - Exploring language skills and well-being in inclusive preschools: The impact of a dialogic reading intervention
Rasmus Riad - Early Elementary School Interventions in Reading and Mathematics
Hanna Lindström Sandahl - School staff’s perceptions of implementing the Inclusive Behavioral Support in Schools framework in Swedish schools
Lisa Fohlin, Mara Westling Allodi, Mina Sedem och Martin Karlberg - Measuring Children’s Engagement in Early Childhood Education and Care Settings: A Scoping Literature Review
Andrea Ritoša, Frida Åström, Eva Björck, Lisa Borglund, Elin Karlsson, Elaine McHugh och Elisabeth Nylander - Primary school teachers' patterns in using communication-supporting strategies following a professional development program: lessons learned from an exploratory study with three teachers
Karin Edlund, Liselotte Kjellmer, Helena Hemmingsson och Eva Berglund - Musical interaction with children and young people with severe or profound intellectual and multiple disabilities: a scoping review. International Journal of Developmental Disabilities, 1-18
- Linn Johnels, Simo Vehmas och Jenny Wilder
- Multisensoriskt musikdrama - Ett pedagogiskt arbetssätt för personer med flerfunktionsnedsättning. Socialmedicinsk Tidskrift, (5-6), 733-743
Linn Johnels - "Language skills and well-being in early childhood education and care: a cross-sectional exploration in a Swedish context"
Rasmus Riad, Mara Westling Allodi, Eva Siljehag och Sven Bölte - "Increasing participation in computer activities using eye-gaze assistive technology for children with complex needs"
Yu-Hsin Hsieh, Mats Granlund, Samuel L. Odom, Ai-Wen Hwang och Helena Hemmingsson - "Impact of Using an Eye-Gaze Technology by a Young Adult with Severe Cerebral Palsy Without Speech"
Yu-Hsin Hsieh, Mats Granlund, Ai-Wen Hwang och Helena Hemmingsson - "Eye-gaze assistive technology for play, communication and learning: Impacts on children and youths with severe motor and communication difficulties and their partners"
Yu-Hsin Hsieh - "Self-Concept, Prosocial School Behaviors, Well-Being, and Academic Skills in Elementary School Students: A Whole-Child Perspective" Carina Wikman, Mara Westling Allodi och Laura Anne Ferrer-Wreder
- "Psychometric Properties of the Elementary Social Behavior Assessment in Swedish Primary School: A Teacher Rated Index of Students' Prosocial School Behaviors" Carina Wikman, Mara Westling Allodi och Laura Anne Ferrer-Wreder
- "Communicative Interaction with and without Eye-Gaze Technology between Children and Youths with Complex Needs and Their Communication Partners" Yu-Hsin Hsieh, Maria Borgestig, Deepika Gopalarao, Joy McGowan, Mats Granlund, Ai-Wen Hwang och Helena Hemmingsson
- "How I Feel About My School—Adaptation and Validation of an Educational Well-Being Measure among Young Children in Sweden" Rasmus Riad, Mara Westling Allodi, Eva Siljehag, Carina Wikman, Tamsin Ford och Sven Bölte
- "Teachers' Experiences of Facilitators and Barriers to Implement Theme-Based Cooperative Learning in a Swedish Context" Lisa Fohlin, Mina Sedem och Mara Westling Allodi
Konferenspresentationer
- Special Educators’ and Special Educator Teachers’ Perceptions of Their Work Tasks and Opportunities to Work Supportively and Preventively in a Swedish Municipality
Integrating Research and Practice in Early Childhood Intervention - A Joint Conference from the Division for Early Childhood and the International Society on Early Intervention, Symposium and postersessions, Chicago, Illinois, USA, 27-30 September 2022
Charlotte Jakobsson
Nyheter - Forskarskolan i specialpedagogik
Disputation i handikappvetenskap:
Mätning av barns engagemang i tidig utbildning och omsorg
Ny avhandling med observationsmetod för att undersöka förskolans vardagsmiljö och barns delaktighet med utgångspunkt i vad barn och personal gör.
Förskolans vardagsmiljöer
Läs om studie om koppling mellan barns språkliga förmåga och deras självupplevda välmående i förskolan:
Barns språkliga förmåga och hur de själva skattar sitt välmående på förskolan
Forskarskolan i specialpedagogik medverkade 2021 på en konferens arrangerad av Karolinska institutet 2021 som visades i UR Samtiden:
Forskarskola om tidiga insatser i lärandemiljöer
Symposium om insatser i god tid – i förskola, tidiga skolåren och särskola
14 oktober 2022 anordnade Forskarskolan i specialpedagogik med inriktning mot tidiga insatser ett symposium:
Symposium om insatser i god tid – i förskola, tidiga skolåren och särskola
Kontakt
Kursadministration: forskaradministration@specped.su.se
Professor

- Besöksadress
- G1257
- Albanovägen 28
Professor

- Besöksadress
- G1261
- Albanovägen 28
Professor, studierektor forskarutbildning
Senast uppdaterad: 27 januari 2025
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen