Forskningsämne Historiska och sociologiska perspektiv på utbildning
Inom temat undersöker vi hur utbildning och lärande tar form ur ett sociologiskt och historiskt perspektiv. Hur ser sambandet ut mellan utbildning och samhälleliga förändringar? Hur återskapas eller motverkas ojämlikhet? Vilken roll spelar klass, kön och etnicitet?
Forskningen inom ämnet antar en rad olika perspektiv på utbildning, kunskap och lärande. Ett exempel är hur kunskap och lärande formas av sitt sociala och historiska sammanhang. Ett annat är hur utbildning formas av och formar en allt mer internationaliserad värld. Hur går det till exempel till när en viss internationell standard etableras, som OECD:s PISA-undersökning?
Ur ett samhälleligt perspektiv är det även intressant att undersöka vilken typ av kunskaper som förmedlas, hur de förmedlas och vad detta säger om skolan och dess relation till samhället. Eller hur utbildningssystem utvecklas, förändras och tar form via konkreta politiska beslut eller under påverkan av samhällsförändringar.
Relaterat forskningsämne
Pedagogik
På denna sida
Forskare
Anki Bengtsson
Universitetslektor

Eric Larsson
Universitetslektor

Victor Johansson
Doktorand

Anna Ahlgren
Doktorand

Rebecca Ye
Universitetslektor

Petter Sandgren
Universitetslektor

Larissa Mickwitz
Universitetslektor

Shamal Kaveh
Universitetslektor

Jonas Gustafsson
Universitetslektor

Tobias Dahlkvist
Universitetslektor

Jakob Evertsson
Universitetslektor

Annika Ullman
Professor emerita

Johanna Ringarp
Universitetslektor

Daniel Lövheim
Universitetslektor

Joakim Landahl
Professor
Eva Insulander
Universitetslektor

Forskargrupper
Nyheter
Kalender
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik