SEMLA - Forskarskola i lärande, undervisning och bedömning av svenska och engelska
SEMLA är en forskarskola för lärarutbildare med inriktning mot språkdidaktik. Temat är svenska och engelska i flerspråkighetsperspektiv.
Höstterminen 2018 startade forskarskolan SEMLA för lärare inom lärarutbildningen. Skolan började som ett fyraårigt forskarprogram, men har nu blivit förlängt till och med 2024.
De forskarstuderande lärarutbildarna har deltagit vid något av de tre ingående universiteten Stockholms universitet, Göteborgs universitet eller Umeå universitet. Samtliga studeranden arbetar med olika frågeställningar inom det övergripande temat.
Forskarprogrammet fokuserar på två övergripande frågor:
- Vilka är tillgångarna och utmaningarna när det gäller lärande, undervisning och bedömning av svenska och engelska i ett flerspråkigt samhälle och en flerspråkig skola?
- Hur verkar skolan i sitt utbildningsuppdrag när det gäller dessa två språk, som används alltmer parallellt med varandra och där flera andra språk dessutom samexisterar?
Research plan in English - SEMLA (165 Kb)
Doktorander
Doktoranderna vid forskarskolan SEMLA:
Anna-Marie Csöregh (klar)
Clara Palm, Göteborgs universitet
Elisabeth Nilsson, Umeå universitet
Elisabeth Ohlsson (klar)
Erika Sturk (klar)
Ingela Finndahl (klar)
Jasmine Bylund (klar)
Marcus Warnby (klar)
Sara Snoder (klar)
Handledare
Handledare vid forskarskolan SEMLA:
Ann-Christin Randahl, Göteborgs universitet
Camilla Bardel, Stockholms universitet
Carina Hermansson, Umeå universitet
Christina Hedman, Stockholms universitet
Elisabeth Zetterholm, Linköpings universitet
Eva Lindgren, Umeå universitet
Gudrun Erickson, Göteborgs universitet
Hans Malmström, Chalmers tekniska högskola
Janet Enever, Umeå universitet
John Löwenadler, Göteborgs universitet
Referensgrupp
Referensgruppen deltog i bedömningar av ansökningar till forskarskolan SEMLA och fungerade som rådgivare kring forskarskolans uppläggning. De har varit engagerade i forskarskolans aktiviteter som föreläsare och deltagare i seminarier, med mera. De har även anlitats som läsare av doktorandernas texter.
David Little, professor, Trinity College Dublin
Lourdes Ortega, professor, Georgetown University
Nancy Hornberger, professor, University of Pennsylvania
Ofra Inbar-Lourie, professor, Tel Aviv University
Piet van Avermaet, professor, Ghent University
Styrgrupp
Studieplaner
Här kan du se doktorandernas studieplaner vid de deltagande universiteten.
Göteborgs universitet - Ämnesdidaktik språklig inriktning:
Utbildning på forskarnivå i ämnesdidaktik med inriktningar
Stockholms universitet - Språkdidaktik:
Utbildning på forskarnivå i språkdidaktik
Umeå universitet - Pedagogiskt arbete / Språkdidaktik:
Allmänna studieplaner för utbildning på forskarnivå
Kontakt
Professor

Senast uppdaterad: 10 mars 2025
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik