Disputation: Ekologisk litteracitet som samtillblivelse genom fältarbete
Disputation
Datum: torsdag 5 juni 2025
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: G-salen, Svante Arrhenius väg 22C, och Zoom (länk publiceras nedan senare)
Kristin Perssons avhandling handlar om ekologiskt fältarbete i undervisning, och hur det bidrar till utveckling av ekologisk litteracitet. Med hjälp av relationell materialism som teoretisk ram belyser studien fältarbetets roll i kunskapsproduktion inom ekologi.

Syftet med avhandlingen är att empiriskt och teoretiskt undersöka vad ekologiskt fältarbete gör och vilken betydelse det ekologiska fältarbetet får för produktionen av ekologisk litteracitet.
I avhandlingen undersöker Kristin hur mänskliga-ickemänskliga relationer etableras i fältarbete. Mer specifikt handlar det om att utforska det praktiska och känslomässiga utbytet mellan lärare, elever, andra arter och icke levande ting i fältarbetet.
Avhandlingsarbetet är etnografiskt inspirerat och baserat på två studier av fältarbete. Den första studien handlar om en naturguidekurs på gymnasiet. Två lärare och en elevgrupp övernattade i ett naturreservat för att uppleva orrspel och en mosses ekologi. Den andra studien handlar om en folkhögskolekurs med fokus på hållbarhet och naturgemenskap. Denna ettåriga deltidskurs bestod av temabaserad utomhusundervisning som hölls en helg per månad. Det empiriska materialet består av video- och ljudinspelningar från båda platserna med fokus på ickemänskliga – mänskliga möten och relationer.
Resultaten belyser fältarbetets unika möjligheter till gemensamt skapande och ömsesidig utveckling i relation till andra arter, landskapet och icke-levande element.
Ingående artiklar:
Persson, K., Andrée, M., & Caiman, C. (2022). Down-to-earth ecological literacy through human and nonhuman encounters in fieldwork. The Journal of Environmental Education, 53(2), 99-116.
Persson, K., Andrée, M., & Caiman, C. (2024). Becoming-with the bog born: emotional collectives in ecological fieldwork. Cultural Studies in Science Education. 19, 675–696.
Persson, K., Andrée, M., & Caiman, C. (2024). Making kin in the forest: explorations of ecological literacy through contemplative practices in a Swedish folk high school. Environmental Education Research, 30(8), 1247-1262.
Persson, K., Andrée, M., & Caiman, C. (inskickad). Every step is an adventure: ecological literacy as becoming-with forest through play in fieldwork.
Opponent | Claes Malmberg, Högskolan i Halmstad |
Ordförande | Anna Danielsson, Stockholms universitet |
Betygsnämnd | Johan Öhman, Örebro universitet, Sofie Areljung, Umeå universitet, Paola Valero, Stockholms universitet, (suppleant Karin Gunnarsson, Stockholms universitet) |
Handledare | Maria Andrée och Cecilia Caiman, Stockholms universitet |
Doktorand | Kristin Persson |
Ladda ner Kristins avhandling
Delta via Zoom
Zoom-länk publiceras här senare...
Senast uppdaterad: 22 maj 2025
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik