Vi är en av fyra programansvariga institutioner inom Stockholms universitets lärarutbildningar. Vårt utbildningsfokus ligger på den ämnesdidaktiska kompetensen och vi bedriver ämnesdidaktisk forskning med inriktning mot skolämnen inom alla utbildningsnivåer.
Vi gratulerar Lovisa Sumpter, Anna Pansell och Samuel Sollerman vid Institutionen för ämnesdidaktik som har beviljats medel för nya forskarskolor från Vetenskapsrådet.
Den 12 november samlade Huvudstadsnoden inom ULF – Utbildning, Lärande och Forskning – skolledare för sin första forskningskonferens riktad till målgruppen. Deltagarna visade stort engagemang och nyfikenhet på forskningens möjligheter att stärka skol- och undervisningutveckling.
Vi gläds åt ännu en forskningsframgång – Anna Danielsson har beviljats medel från Vetenskapsrådet för sitt projekt "Naturvetenskaplig resonans: Den transformativa och demokratiserande potentialen i medborgarforskares engagemang".
Andrea Young, professor vid Strasbourgs universitet, talar om hur språkpolicyer präglas av idén ”ett land, ett folk, ett språk” trots skolors mångfald. Med exempel från Frankrike visar hon hur lärare istället kan samarbeta över ämnen genom en policy som bättre passar flerspråkiga skolmiljöer.
Andrea Young, professor vid Strasbourgs universitet, talar om hur språkpolicyer präglas av idén ”ett land, ett folk, ett språk” trots skolors mångfald. Med exempel från Frankrike visar hon hur lärare istället kan samarbeta över ämnen genom en policy som bättre passar flerspråkiga skolmiljöer.
I seminariet diskuteras vad två diskursiva perspektiv kan bidra med när man studerar texter skrivna av nyanlända ungdomar. Det handlar också om vilken betydelse perspektiven kan ha i undervisningen i Svenska som andraspråk, Historia och andra SO-ämnen – till exempel inom Språkintroduktionsprogrammet.
I seminariet diskuteras vad två diskursiva perspektiv kan bidra med när man studerar texter skrivna av nyanlända ungdomar. Det handlar också om vilken betydelse perspektiven kan ha i undervisningen i Svenska som andraspråk, Historia och andra SO-ämnen – till exempel inom Språkintroduktionsprogrammet.