David Brännström, studie- och yrkesvägledarprogrammet

David Brännström, studie- och yrkesvägledarprogrammet vid Stockholms universitet. Läs vad David tycker om programmet.

 

David Brännström, student på distans, år 3

David Brännström. Foto: Privat

Jag tycker om att arbeta med ungdomar och ville gärna jobba på skola. Utbildning och arbete är en så stor del i människors liv, så det hela kändes väldigt spännande.

Varför valde du Studie- och yrkesvägledarprogrammet?

– Jag tycker om att arbeta med ungdomar och ville gärna jobba på skola. Utbildning och arbete är en så stor del i människors liv, så det hela kändes väldigt spännande. Sedan när jag läste mer om utbildningen blev jag glatt överraskad över hur bred utbildningen var med bland annat psykologi, sociologi, politik och pedagogik. Så om jag under utbildningens gång ändrade mig och ville arbeta med vuxnas karriärvägar kunde jag göra det också.

Varför har du valt att läsa på distans? Vad finns det för för-/nackdelar?

– Jag valde distans för att jag helst inte ville flytta ifrån min hemstad. Fördelar med distans är att man är friare att planera sin tid som man vill. Sen är det bra att vi blir lite utspridda över landet så det blir lättare när man ska hitta praktikplatser och arbete.

– En nackdel är att campusveckorna kan upplevas som lite väl kompakta då vi inte träffar våra lärare lika ofta. Ibland kan det bli merarbete som när man behöver skriva protokoll för seminarier istället för att genomföra dem med lärare på plats, och man tappar den direkta feedbacken man skulle kunna fått.

Hur är distansstudierna upplagda? Hur kan en kurs se ut (undervisning, examinationsformer, relationen individuellt arbete och grupparbete)?

– En kurs brukar vanligtvis börja med en campusvecka med föreläsningar. Efter det läser man in sig noggrannare på kurslitteraturen och kanske har man ett litteraturseminarium. Sedan brukar de flesta kurserna involvera ett grupparbete som redovisas på nästa campusvecka. Majoriteten av kurserna avslutas med en individuell hemtentamen där man skriver en text på cirka en vecka. Det är den individuella delen som kursbetyget grundas på.

Nu är utbildningen helt på distans men annars ingår s k campusveckor: Vad innebär en campusvecka? Vad gör man?

– En campusvecka brukar bestå av 4-5 dagar på Stockholms universitets campus där den första dagen avslutar en kurs, oftast med en muntlig presentation eller någon annan form av examination. Resterande dagar är det en ny kurs med introduktion av ämnet, presentation av uppgifter och flertalet föreläsningar av kursens lärare. Det blir ganska mycket ny kunskap på kort tid så man är ganska trött på tågresan hem.

Hur funkar det med boendet under campusveckorna?

– Jag brukar bo på vandrarhem, vilket har funkat bra för mig för att spara lite pengar. Jag vet att många i klassen brukar bo hos släktingar, på hotell eller använda AirBnB. När man lärt känna varandra kan man dela på ett större hotellrum med andra studenter på programmet.

Vad vill du jobba med efter din examen? Hur ser möjligheterna ut, tror du?

– Jag har kvar drömmarna att arbeta på skola och skulle helst jobba på grund- eller gymnasieskola. Jag tror möjligheterna är ganska goda vare sig man vill arbeta med unga eller vuxna, det behövs utbildade vägledare och jag har redan fått kontakt med rektorer efter mitt namn kommit upp efter praktikperioder.

David Brännström, Borlänge, 2021.

På denna sida