Specialpedagogikens dag 2025
Tema: Systematiskt utvecklingsarbete i förskola och skola
På den digitala kostnadsfria konferensen Specialpedagogikens dag presenterar Specialpedagogiska institutionens lärare och forskare – och kollegor från andra lärosäten – aktuell forskning under en dag varje år.
Ur innehållet för Specialpedagogikens dag 2025:
- Niclas Rönnström, docent i pedagogik, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, föreläser om att leda och bygga upp skolors inkluderingsförmåga och förbättringskapacitet,
- Anette Jahnke, filosofie doktor, forskningsinstitutet Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola, Ifous, talar om elevers kunskaper och behov som katalysator för undervisningsutveckling,
- Seniorprofessor Sven Persson, Malmö universitet, föreläser om Pedagogiska relationer och aktionslärande – om utvecklingsarbete ur ett relationellt perspektiv.
Dagen bjöd också på paneldiskussion och ett antal fler föreläsningar om systematiskt kvalitetsarbete i förskola och skola.
Besök också arkivet för Specialpedagogikens dag och ta del av tidigare innehåll:
Arkiv - Specialpedagogikens dag
Lästipsen som presenterades under dagen
Fohlin, L. (2025). Teachers’ perceptions of barriers and facilitators in implementing innovations for inclusive education. Diss. Stockholms universitet.
Holmqvist, M. (red.) (2024). Specialdidaktik: för innehållsinkluderande undervisning. Gleerups.
Jederlund, U. (2019). Tillit som förutsättning för skolutveckling. En studie av skolutveckling genom kollektivt lärande i arbetslag. Pedagogisk forskning i Sverige, 24(3–4), 7–34.
Jederlund, U. (2021). Trustful Relationships and School Development. Diss. Stockholms universitet.
Jederlund, U. (2023). Musik och språk: ett vidgat perspektiv på språkutveckling och kommunikativ identitet. (Tredje upplagan). Liber.
Laurin, E. (2023). Friskolor för elever med särskilda behov i Stockholm: En utveckling i marknadiseringens och inkluderingens spår. Vägval i Skolans Historia, 2.
Laurin, E. (2024). Mother blame and emotion work: a sociological study on Swedish mothers of children with long-term school absenteeism. Emotions and Society, 6(2), 225-242. Retrieved Feb 21, 2025, https://doi.org/10.1332/26316897Y2023D000000008
Laurin, E., & Andersson, L. (2024). Emotion work and emotional labour, neglected facets of parental health information work: Analysing mothers of neurodivergent children. Sociology of Health and Illness, 46(5), 1023–1053. https://doi.org/10.1111/1467-9566.13775
Montelius, A., Wermke, W. & Höstfält, G. (2022). Att bygga en friskola: om skolors organisation och lärares autonomi. Makadam.
Rönnström, N. & Johansson, O. (red.) (2024). Att rekonstruera skolor med stöd i forskning – om vägar till likvärdiga skolor. Natur & Kultur.
Slottemo, H.G. (2024). Barn som gikk «fra haand til haand»: Oppvekst på skolehjem, barnehjem og internatskole i et historisk perspektiv. Cappelen Damm Forskning.
Wermke, W., Höstfält, G. & Magnússon, G. (red.) (2024). Specialpedagogik som politik och praktik: specialpedagogiska professioner i den svenska skolan sedan 1980. Stockholm: Stockholm University Press. https://doi.org/10.16993/bcq
Westling Allodi, M. (2024). Tidiga insatser och stöd hela vägen för säkrad sysselsättning. Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd. ISBN: 978-91-88561-62-6
Wikman, C., Westling Allodi, M. & Ringer, N. (2024). Classroom observations in elementary schools with Educational Climate Assessment Tool (EduCAT): the concurrent validity with Classroom Assessment Scoring System. Frontiers in Education, 9. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1485260
Senast uppdaterad: 4 april 2025
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen