Mångsidiga intensiva beteendeinsatser (MIB)
I Socialstyrelsens nationella riktlinjer rekommenderas mångsidiga intensiva beteendeinsatser (MIB) för barn med autism i åldern noll till fem år. Det har konstaterats att barn med denna insats får hjälp att utveckla väsentliga färdigheter och att nå viktiga utvecklingsmål.
Insatsen innebär att barnen får planerade inlärningstillfällen minst 15 timmar i veckan under en längre tid och den genomförs i barnets vardagsmiljö, hemma och på förskolan, med stöd från habiliteringen. Insatsen förutsätter ett långsiktigt samarbete mellan kommun och region, vilket har visat sig i många fall vara svårt att få till.
Nedan följer presentationer från konferensen Små barn med autism: Mångsidiga intensiva beteendeinsatser (MIB) – samverkan och samarbete behövs.
Exempel ges på hur en mångsidig insats kan genomföras i Sverige och hur man kan arbeta för att följa Socialstyrelsens nationella riktlinjer. Att få till fungerande samskapande är nödvändigt för att förbättra lärmiljön, livskvaliteten och utvecklingen för barn med autism.
Lise Roll-Pettersson och Ulrika Långh
Lise Roll-Pettersson: Professor, BCBA-D, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Ulrika Långh: Leg. psykolog, PhD, certifierad beteendeanalytiker (BCBA), Habilitering & Hälsa, Stockholm.
Introduktion – film
Introduktion dag 1 (1519 Kb)
Introduktion dag 2 (853 Kb)
Terje Falck-Ytter
Professor, Institutet för Psykologi vid Uppsalas universitet och forskare vid Karolinska Institutet Neurodevelopmental Disabilities (KIND).
Presentation – film
Tidig utveckling och vikten av tidig upptackt (1249 Kb)
Samuel L. Odom
Professor, seniorforskare vid UNC, Frank Porter Graham Development Institute.
Presentation - film
Effective early intervention for autistic children (2698 Kb)
Shahla Alai-Rosales
Professor, BCBA-D, CPBA-AP, Department of Behavior Analysis, University of North Texas, USA.
Presentationer – film
Contributions and controversies of ABA (5474 Kb)
The Importance of Ecologies Cultures (4025 Kb)
Åsa Holm-Oiwoh och Anneli Hård
Specialpedagoger och rådgivare vid SPSM.
Vad kan Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, ge för stöd (1530 Kb)
Hampus Bejnö
Programansvarig Specialpedagogprogrammet, leg. psykolog, universitetslektor, fil.dr, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms Universitet.
Autism program environment rating scale, APERS, i Sverige (1739 Kb)
Fia Teijonsalo och Elin Mellgren
Fia Teijonsalo: PTP-psykolog, Habilitering Frölunda barn och ungdom.
Elin Mellgren: vårdutvecklare, leg logoped, certifierad beteendeanalytiker, Kunskapsgruppen TBA, Habilitering & Hälsa, Västra Götalandsregionen.
Översättning AFIRM (1008 Kb)
Tobias Rasmussen och Oscar Strömberg,
Tobias Rasmussen: Leg. psykolog vid Centrum för beteendeanalys.
Oscar Strömberg: Leg. logoped och BCBA vid Centrum för beteendeanalys.
Att utbilda skolpersonal i evidensbaserade insatser (3565 Kb)
Elisabeth Nilsson Jobs
Specialist i klinisk psykologi och fil dr. KIND, Karolinska Institutet.
Senast uppdaterad: 1 december 2025
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen



