Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, ingång bild och form
Som lärare i fritidshem och i ämnet bild & form arbetar du med elever mellan 6 – 12 år. Uppdraget är att skapa en meningsfull fritid för elever som utmanar och stimulerar till lärande samt väcker lusten till skapande. En viktig del är att kunna fånga upp och utgå från elevernas egna behov, intressen och erfarenheter i utformningen av undervisningen.

Under den treåriga utbildningen lär du dig att undervisa och utvecklar dig i rollen som lärare i fritidshem. Du lär dig skapa pedagogiska miljöer som möjliggör lek och lärande hos eleverna. Du lär dig också hur du kan använda musik, bild, dans och drama i undervisningen. Du lär dig även arbeta med multimodala arbetsprocesser som till exempel kan innebära att lära matematik och svenska utomhus eller att använda digitala verktyg i undervisningen.
Du får också fördjupade kunskaper i konflikthantering, ledarskap och hur man arbetar med elevers sociala utveckling. Det innebär bland annat att jobba med gruppaktiviteter och demokratiprojekt. Dessutom lär du dig att planera, genomföra och utvärdera undervisningen på fritidshem i förhållande till läroplan och styrdokument.
Ingång bild och form
Genom att välja bild och form kommer du även att kunna arbeta som lärare i ämnet i skolan, från årskurs ett till årskurs sex.
Under utbildningen läser du 30 hp bild och form med didaktisk inriktning, uppdelat på två delkurser. Efter den sista ämneskursen har du en period av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i ämnet bild, 7,5 hp. Då får du följa en bildlärare på din VFU-skola och själv prova på att planera och genomföra undervisning.
Som lärare ska du kunna bedöma och sätta betyg i årskurs sex. I bildkurserna kommer du att få arbeta med bildteoretiska litteraturstudier och gestaltande i olika tekniker och material.
Ämneskurserna i bild behandlar:
- material och tekniker för två- och tredimensionella gestaltningar samt processportfölj
- bildämnets didaktik
- didaktiska frågeställningar om barn- och ungas visuella kulturer
- teorier och metoder för bildanalys och visuell kommunikation
-
Programöversikt
Programmet omfattar totalt 180 högskolepoäng och pågår under sex terminer (3 år) på heltid.
Förutom din inriktning bild och form, 30 hp, läser du kurser inom:
- Fritidshemspedagogik, 60 hp (varav ett självständigt arbete om 15 hp)
- Den utbildningsvetenskapliga kärnan, 60 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning, 30 hp
Utbildningen leder till en Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Hitta information om alla kurser i din studiegång
I studiegången nedan ser du vilka kurser som ingår i programmet och vilka kurser du läser under varje termin. Här hittar du även direktlänk till respektive kurssida mer specifik information om varje kurs.
Du kan också ladda ner en
Studiegångsöversikt för grundlärarprogrammet inriktning fritidshem (65 Kb)
År 1
Termin 1
Fritidshemspedagogik I: Lära i och om fritidshem (UE2102, 15 hp (Moment I, 7,5 hp)
Utbildningens historia och plats i samhället (UCG01K), 5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktikTeorier om lärande och individens utveckling (DIG01K), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna.
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktikFritidshemspedagogik I: Lära i och om fritidshem (UE2102), 15 hp (Moment II, 7,5 hp)
Termin 2
Bild och form i skolan I för fritidshem och årskurs F-6 (HVB1FR), 15 hp
Ges vid Institutionen för ämnesdidaktikJuridik och etik i skolans värld (JUL104), 2,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Juridiska institutionenFritidshemspedagogik II: Språk och matematik genom multimodala lärprocesser (UB215Z), 7,5 hp
År 2
Termin 3
Sociala relationer i skolan: Grundlärare, fritidshem (UB214A), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärnaFritidshemspedagogik III: Multimodala lärprocesser och identitetsskapande (UB214Z), 7,5 hp
Bild och form i skolan II för fritidshem och årskurs F-6 (HVB2FR) (HT23 - HVFRB2), 15 hp
Ges vid Institutionen för ämnesdidaktikTermin 4
Verksamhetsförlagd utbildning VFU III, inriktning bild (För VT23 HVVUB3)
(HT23 - HVB3VU), 7,5 hp
Ges vid Institutionen för ämnesdidaktikFritidshemspedagogik IV: Konflikthantering och ledarskap (UB211Z), 7,5 hp
Framträdande och retorik (NSNK03), 3,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Institutionen för svenska och flerspråkighetSpecialpedagogik – Grundlärarprogrammet (UQ002K), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Specialpedagogiska institutionen.Utvärdering och utvecklingsarbete i undervisning och skola (UCG20K), 4 hp Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktik.År 3
Termin 5
Fritidshemspedagogik V: Utforskande ämnesarbete och samverkan i skolan (UB212Z), 7,5 hp
Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (FI100L), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Filosofiska institutionenFritidshemmets ämnesdidaktik, läroplansteori, bedömning (UB213Z), 15 hp
Utbildningsvetenskaplig kärnaTermin 6
Självständigt arbete, Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem (UB302Z), 15 hp
-
Mer information
Studera utomlands
Många studenter väljer att förlägga en del av sin utbildning utomlands. Det är oftast en spännande och lärorik upplevelse som ger många minnen för livet. Andra fördelar är också förbättrade språkkunskaper och internationella meriter som kan användas i ditt framtida arbetsliv. Grundlärarstudenter kan exempelvis göra praktik via Erasmusstipendiet under en sommar eller göra datainsamling för examensarbetet.
Läs mer om hur du kan studera utomlands inom grundlärarprogrammet -fritidshemVad händer efter anmälan?
Efter att du gjort din anmälan kommer du att få ett antagningsbesked via ”Mina sidor” på www.antagning.se.
Du får ditt antagningsbesked med svarskrav i mitten av juli inför höstterminen och i mitten av december inför vårterminen.
Om du blir reserv kommer kursadministratören för programmet kalla reserver i turordning om det blir lediga platser. Håll dig därför gärna anträffbar via mejl och telefon.
Läs mer om vad som gäller vid reservantagning vid Stockholms universitet.
-
Möt oss
Möt våra studenter
Varför studera till grundlärare i fritidshem?
Se Emelie berätta om vad hon drömmer om och varför hon vill studera till grundlärare i fritidshem med inriktning mot bild och form.
Hur är det att studera till grundlärare i fritidshem - egentligen?
Se filmen med Yue Wen som berättar om sina studier på programmet och ställ dina frågor till henne direkt på webben.
Yue Wen. Foto: Jens Olof Lasthein.Intervju med studentambassadör Emelie Gustafsson
Möt Emelie Gustafsson som berättar om sig själv, sina studier och framtidsdrömmar.
Möt våra lärare
Linnéa Holmberg lär dig se ur olika perspektiv på verksamheten i fritidshem
Linnéa har skrivit boken "Perspektiv i fritidshem". Att utgå från olika perspektiv hjälper dig att i högre grad förstå vad som pågår där, hur barns och personals ageranden påverkar varandra och hur deras handlingar får effekter i verksamheten.
Linnéa Holmberg är universitetslektor, men också studierektor på Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem. Hon berättar i en intervju om sin bok som är skriven för studenter som läser till lärare i fritidshem.
Perspektiv i fritidshem, intervju med Linnéa Holmberg
Möt våra forskare
Fritidshemmens roll och framtid
Anneli Hippinen Ahlgren är aktuell med forskning kring fritidslärarens roll i ett undervisningsperspektiv och hur de lär ut och interagerar med barnen.
Hon undervisar också i kurser i fritidshemspedagogik, samt inom grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
-
Arbetsmarknad och karriär
Karriärvägar efter grundlärarexamen inriktning fritidshem
Efter examen kan du börja arbeta som grundlärare i fritidshem och lärare inom ämnet bild upp till årskurs 6.
Som grundlärare i fritidshem har du goda chanser att få jobb i stora delar av landet enligt Arbetsförmedlningens prognoser - Yrkeskompassen.
Efter en tid i arbetet kanske du känner att du vill utvecklas i din roll. Ett nästa steg för dig kan då vara att till exempel bli handledare för studenter som gör VFU på fritidshem, bli arbetslagsledare, förstelärare, utvecklingsledare eller lekterapeut.
Karriärvägar som kräver ytterligare högskolestudier
Om du vill byta till en tjänst med ledningsansvar eller specialisera dig, men ändå bygga vidare på din lärarexamen och din erfarenhet i yrket, kan du efter påbyggnadsstudier på högskola bli rektor eller biträdande rektor på en skola, speciallärare eller specialpedagog.
Vill du jobba som handläggare eller utredare inom kommun eller statlig verksamhet med frågor om som rör skola eller barn och unga kan du välja att studera ett masterprogram, exempelvis Masterprogram i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning Fritidshem (FRIV).
Forska om barn och unga
Efter avslutad masterexamen är du behörig att söka till forskarutbildning i barn- och ungdomsvetenskap. Som forskare har du möjlighet att fördjupa dig och undersöka frågor som just du är särskilt intresserad av.
-
Kontakt
Programansvarig
Om du har frågor om innehållet i förskollärarprogrammet kontakta programansvarig lärare Anna-Lena Ljusberg.
Kursadministratörer
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärarplattformarna Athena kontakta kursadministratören för din termin.
Termin 1: Jim Hagström
Termin 2 & 6: Matilda Andersson
Termin 3, 4 & 5: Mattias Olsson
Studie- och karriärvägledning
För vägledande frågor om till exempel karriär efter studierna eller om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta vår studie- och karriärvägledning.
Övriga inriktningar inom Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem:
Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem, ingång idrott och hälsa, 180 hp
Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem, ingång musik, 180 hp (ges endast på höstterminer.)