Kvalitativa metoder i demokratiska kunskaps- och förändringsprocesser del I, 7,5 hp
Kursens innehåll
Kursens innehåll
Kursen är en vetenskapsteoretiskt baserad metodkurs där fokus ligger på att undersöka möjligheterna att skapa demokratiska kunskaps- och förändringsprocesser genom att använda olika kvalitativa ansatser, teoretiskt och metodiskt. Kursen har ett dubbelt syfte i att både förbereda för att arbeta med deltagarorienterad forskning och samtidigt ha ett ansvar för att ta vara på och fördjupa demokratiska traditioner i olika sammanhang inom utbildningsväsendets olika delar, inom vården, inom frivilligorganisationer eller inom olika slag av samhällsarbete.
Följande moment kommer att behandlas: Allmänt om kvalitativa metoder, livshistoria och livsberättelser, minnesarbete, konstnärliga metoder, t ex photo voice och film, etnografiska metoder, deltagande observation etc.
Kursen ges i samarbete med SPARC (Swedish Participatory Action Research Community).
Undervisning
Kursen genomförs i form av kursträffar på Campus (eller annan lokal) i seminarieform med inslag av föreläsningar. Viss handledning mellan träffarna ingår. Kursen hålls huvudsakligen på svenska men även inslag på engelska kan förekomma.
Kursens upplägg
Varje kursdeltagare väljer i ett tidigt skede av kursen ett projekt att vara kopplad till och där kvalitativa metoder kan prövas. Inom ramen för det egna projektet handlar det exempelvis om att kunna värdera fördelar respektive begränsningar med vald kvalitativ metod i förhållande till andra metoder i deltagarorienterad forskning. Examination sker både muntligt och skriftligt, dels löpande, genom aktivt deltagande i kursen, med egna förberedda texter inför seminarierna, dels i en avslutande skriftlig redovisning.
Förväntade studieresultat
• Förstå och synliggöra, samt utveckla djupare insikt, i de demokratiska traditioner som finns i det valda sammanhanget.
• Visa förmåga att med fördjupad kunskap se och tydliggöra den deltagarorienterade processen i det valda sammanhanget.
• Kritiskt granska, analysera och diskutera fördelar respektive begränsningar med vald kvalitativ metod i förhållande till andra metoder.
• Relatera och problematisera användningen av olika kvalitativa metoder i relation till de vetenskapsteoretiska utgångspunkterna i deltagarorienterad forskning.
Schema:
Kursplan UQ1SPAC (239 Kb)
Kurslitteratur UQ1SPAC (167 Kb)
Ansökan
Behörighet: Behörig till utbildning på forskarnivå. Max antal deltagare är 15.
Skicka din ansökan per e-post till handläggare Sara Elg: forskaradministration@specped.su.se, där du anger att du söker denna kurs, ditt namn, personnummer, e-postadress samt vilket forskarutbildningsämne och universitet du är antagen till eller vilket ämne/område du är intresserad av.
Kontakt: Vid frågor om kursen kontakta Fia Andersson: Fia.andersson@specped.su.se eller Gunilla Härnsten: gunilla@gundrastorp.se
Senast uppdaterad: 18 oktober 2021
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen