Musei- och kulturarvsstudenter studerar världsarv under fältvecka

Inom Kandidatprogrammet för museer och kulturarv får du följa med på en fältvecka till en natur- och kulturarvsmiljö och omsätta dina kunskaper i praktiken. "Ett nödvändigt inslag", tyckte studenterna som fick besöka världsarvet i Falun.

Besök i Falu gruva Foto Lars Kaijser
Besök i Falu gruva. Foto: Lars Kaijser.

Kursen "Kultur- och naturmiljöer. Vård, minne, upplevelse" går ut på att du som student ska få en förståelse för hur natur- och kulturarv kan formas, genom att dels läsa nyckeltexter om natur- och kulturarv och därefter tillsammans med klassen göra en fältexkursion till en natur- och kulturarvsmiljö.

2019 gick färden till världsarvet Falun med sin koppargruva. Tidigare resor har bland annat gått till Nyköping och världsarvet södra Ölands odlingslandskap.

– Under resan samlade vi in material till en gemensam fältrapport och gjorde intervjuer med personer som på olika sätt arbetar med världsarvet Falu gruva, säger Emma Wåhlgren, student.

– Det lärde oss hur man bevarar och marknadsför en kultur- och naturarvsmiljö.

 

Besök ger olika perspektiv på världsarvet

Det tre dagar långa fältarbetet i Falun innehöll bland annat besök i Falu gruva och Gruvmuseet, och flera träffar med personer som gav olika perspektiv på världsarvet. Däribland Faluns världsarvssamordnare som berättade om hur de arbetar med ett kulturarv som besöksmål och de kriterier ett världsarv behöver uppfylla.

– Att träffa människor som på riktigt jobbar med det vi studerar är ett nödvändigt inslag i den här sortens utbildning och det sätter in våra kunskaper i ett sammanhang. Det berikar, säger Anne-Mari Eliasson, student.

Under dagarna i fält arbetade studenterna i två grupper som bokade in egna intervjuer. Den ena gruppen träffade olika kulturverksamheter, såsom Dalarnas länsmuseum, medan den andra gruppen intervjuade aktörer som Visit Dalarna för att få ett näringslivsperspektiv.

 

Nyttig övning inför arbetslivet

Intervjuerna och materialet som studenterna samlar in under veckan ska sammanställas i en gemensam rapport som på olika sätt belyser världsarvet i Falun.

– Uppgiften för studenterna är sedan att utveckla en idé om en verksamhet som kan tillföra världsarvet nya kvalitéer, till exempel ett sätt att locka nya målgrupper den tid på året man har färre besökare. Det är ett sätt att omvandla kunskaperna i ett praktiskt arbete, säger Lars Kaijser, etnolog och ansvarig för kursen.

Genom att arbeta med rapporten tillsammans i helklass är tanken är att studenterna dessutom får öva på ett arbetsliv där man behöver kunna samarbeta för att lösa olika uppgifter.

– Efter den här kursen ska studenterna ut på praktik, så det här är förhoppningsvis något de kommer att få direkt nytta av, säger Lars Kaijser.

– Det är nyttigt att komma ut i verkligheten och förstå vad som förväntas av en. Att man kan relatera till verkliga situationer och inte kommer direkt från skolbänken, säger studenten Olof Landegren.

 

Mer information

Kandidatprogram för museer och kulturarv
Kurser och program i etnologi

Sök bland våra utbildningar