Kurser på forskarnivå

Kurserna på forskarnivå vid Institutionen för ämnesdidaktik riktar sig i första hand till våra egna forskarstudenter, men i mån av plats välkomnar vi alla behöriga och intresserade.

Kurserna hålls på svenska eller engelska.

 

Third language research and language education (US024DO) 7.5 ECTS credits 

The course explores research on third language acquisition and its implications for teaching a third language. Central theories and empirical studies are discussed, with a focus on languages learned after one or more first and second languages. Particular attention is given to factors influencing third language acquisition, such as age, multilingualism, and contextual conditions.

Course syllabus US024DO (105 Kb)

Literature list US024DO (254 Kb)

  • Time: September 1, 2025 – November 2, 2025
  • Teaching-form: Distance
  • Study pace: Part-time (50 percent)
  • Language: English
  • Organizer: Camilla Bardel

Schedule

Register here 

  • Deadline for enrollment: August 11, 2025

Översiktskurs i naturvetenskapsämnenas didaktik (UM001FN) 7,5 hp

Kursen fokuserar på naturvetenskapsämnenas didaktik som forskningsfält. Den behandlar både teoretiska och empiriska metoder som används inom området, både i Sverige och internationellt. Kursinnehållet baseras främst på den forskning som bedrivs vid Institutionen för ämnesdidaktik.

Kursplan UM001FN (104 Kb)

Litteraturlista UM001FN (217 Kb)

  • Tid: 1 september 2025 – 9 januari 2026
  • Undervisningsform: På campus
  • Studietakt: Kvartsfart
  • Språk: Svenska
  • Kursansvarig: Carl-Johan Rundgren

Schema

Anmälan

  • Sista ansökningsdatum: 11 augusti 2025

Forskningsmetodisk introduktion i ämnesdidaktik (UM031FN) 7,5 hp

Kursen ger en översikt över centrala forskningsmetoder inom ämnesdidaktisk forskning. Den behandlar hela forskningsprocessen – från formulering av frågeställningar till insamling, analys och tolkning av data. Särskilt fokus ligger på metoder som enkäter, intervjuer, textanalys, klassrumsstudier och interventionsstudier. 

Kursplan UM031FN (41 Kb)

Litteraturlista UM031FN (110 Kb)

  • Tid: 1 september 2025 – 18 januari 2026
  • Undervisningsform: Kombination campus och distans
  • Studietakt: Kvartsfart
  • Språk: Svenska
  • Kursansvariga: Lovisa Sumpter och Anna Danielsson

Schema
Anmälan 

  • Sista ansökningsdatum: 11 augusti 2025

Språkteori i didaktiskt perspektiv (US008DO) 7,5 hp

Kursen tar upp språkteori och hur språk beskrivs, med koppling till språkdidaktik. Tre olika teorier står i fokus: funktionell, kognitiv och formell. För varje teori går man igenom hur språk och språkanvändning förstås, hur språkutveckling beskrivs samt vilka analysmetoder som används. Dessa metoder testas också praktiskt på språkligt material som är relevant för språkdidaktik.

Kursplan US008DO (168 Kb)

Litteraturlista US008DO (218 Kb)

  • Tid: 3 september 2025 – 14 november 2025
  • Undervisningsform: På campus
  • Studietakt: Halvfart
  • Språk: Svenska
  • Kursansvarig: Ulrika Magnusson 

Schema

Anmälan 

  • Sista ansökningsdatum: 11 augusti 2025

Issues in Language Teaching and Learning (US022DO) 7.5 ECTS credits 

The course addresses current issues and contested research findings in language acquisition and their implications for language education. It examines research on the learning and teaching of first, second, and foreign languages, with a particular focus on controversial topics and teaching practices in various contexts. Additionally, policy documents from different educational settings are analyzed and compared based on current research in language education.

Course syllabus US022DO (159 Kb)

Literature list US022DO (205 Kb)

  • Time: November 3, 2025 – January 18, 2026
  • Teaching-form: Distance
  • Study pace: Part-time (50 percent)
  • Language: English
  • Organizer: Per Wennlund

Schedule

Register here

  • Deadline for enrollment: October 3, 2025
 

Pragmatiska perspektiv på lärande (UM020FN) 15 hp 

Kursen introducerar grundläggande pragmatiska perspektiv på lärande, med särskilt fokus på John Deweys och den senare Ludwig Wittgensteins syn på kunskap och lärprocesser. Den omfattar även pragmatiskt orienterade metoder för att analysera lärande och undervisning, med särskild betoning på innehållsliga aspekter. Kursen ges i samarbete med Uppsala universitet.

Kursplan UM020FN (153 Kb)

Litteraturlista UM020FN (150 Kb)

  • Tid: 22 januari 2026 – 7 juni 2026
  • Undervisningsform: Distans
  • Studietakt: Halvfart
  • Språk: Svenska
  • Kursansvarig: Karim Hamza

Schema

Anmäl dig här 

  • Sista ansökningsdatum: 17 december 2025
 

Kontakt

Vid frågor om våra forskarutbildningar eller om du vill ta del av tidigare kursutvärderingar
På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "amnesdidaktik.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Ämnesdidaktik",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}